Afgelopen week is het concept Programma van Eisen (PvE) gepubliceerd, dat komend jaar wordt gebruikt voor de aanbesteding van het Openbaar Vervoer in West-Brabant. Voor GroenLinks is het PvE veel te mager. In plaats van te investeren in het OV, wordt het afgebouwd. Veel lijnen die in de vorige concessie nog bij het aan de OV-aanbieder gevraagde basispakket hoorden, vallen nu in het extra pakket. Daardoor is de toekomst van die lijnen uiterst onzeker. Dat geldt met name voor veel lijnen in de avond- en weekenduren. Maar bijvoorbeeld ook voor de verschillende scholierenlijnen, zoals die naar het Prinsentuincollege in Andel.
En natuurlijk gaan de kosten van het OV omhoog, door de inflatie, door de energieprijzen en de chauffeursbeloningen. En die hogere chauffeursbeloningen zijn hard nodig! Net als de keuze van onze Provinciale Staten om dus meer geld vrij te maken voor OV. GroenLinks vindt dat hard nodig. Vandaar onze vragen bij dit concept PvE Iedereen heeft overigens tot 7 december de tijd om een reactie op dit concept te geven. Deze opmerkingen worden door Gedeputeerde Staten meegenomen in hun uiteindelijke vaststelling van het PvE eind januari. Daarna kunnen vervoersbedrijven gaan inschrijven en zullen uiteindelijk in 2025 de bussen volgens het nieuwe PvE gaan rijden.