GroenLinks Brabant is de provinciale afdeling van GroenLinks in de provincie Noord-Brabant. In Brabant zijn er ruim 2.800 GroenLinks-leden. In de steden en op het Brabantse platteland zetten GroenLinksers zich dagelijks in voor een groener en socialer Noord-Brabant. Wil je meer informatie over GroenLinks Brabant of wil je een bijdrage leveren aan onze idealen? Neem dan contact op met de fractie of het provinciaal bestuur!

Hieronder vind je:

• De 56 gemeenten in Brabant waarop je kunt zien welke afdeling van GroenLinks daar actief is en kunt doorklikken naar de website van die afdeling
  • Informatie over de Statenfractie
  • Informatie over de activiteiten van het bestuur van GroenLinks Brabant
  • Informatie over de commissies die actief zijn in Brabant

Lokale afdelingen

GroenLinks is in Noord-Brabant sterk vertegenwoordigd. In veel gemeenten zitten we in de gemeenteraad en besturen we de gemeente mee.

In de gemeenten met * zijn er geen GroenLinks afdelingen of GroenLinks-PvdA-combinaties actief maar wel lokale progressieve of vooruitstrevende partijen, waarvan sommige leden lid zijn van GroenLinks en die programma’s hebben die dichtbij het GroenLinks gedachtegoed liggen.

groenlinks-afdelingen-april2023
april 2022

Regio-indeling GroenLinks Brabant

Noord-Oost: 's-Hertogenbosch, Heusden, Meierij en Maashorst, Sint-Michielsgestel, Land van Cuijk, Oss, Vught

Zuid-Oost: Deurne, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Nuenen c.a., Helmond, Laarbeek

Midden: Regio Tilburg, Waalwijk

West: Begen op Zoom, Breda, Dongemond, Etten-Leur, Oosterhout, Roosendaal

Statenfractie

GroenLinks heeft momenteel 5 van de 55 zetels in de Provinciale Staten, de provinciale volksvertegenwoordiging (vergelijkbaar met de gemeenteraad op lokaal niveau). In de Staten zetten we ons in voor gezonde landbouw, vitale natuur, duurzame economie, schone mobiliteit, vernieuwende cultuur en een veilig en levendig Brabant. De Statenfractie wordt ondersteund door fractiemedewerkers en -vrijwilligers.
Op de pagina Mensen vind je meer informatie over onze Statenleden en de onderwerpen die zij onder hun hoede hebben.

Je kunt bij de fractie terecht met politiek-inhoudelijke vragen en suggesties.

Download via deze link de vergaderkalender Provinciale Staten 2024.

Afdelingsbestuur

Naast de fractie zijn er meer leden actief binnen de afdeling, bijvoorbeeld in verschillende (tijdelijke) commissies en werkgroepen. Het afdelingsbestuur coördineert alle activiteiten en organiseert de provinciale ledenvergaderingen (zo'n twee keer per jaar). De bestuursleden houden zich verder onder meer bezig met politiek personeels- en vrijwilligersbeleid, het coördineren van de permanente campagne en het ondersteunen van lokale afdelingen. Het bestuur wordt daarin bijgestaan door de bestuursmedewerker.  Op de pagina Mensen vind je meer informatie over de bestuursleden en hun taakverdeling.

Je kunt bij het bestuur terecht met organisatorische vragen en suggesties.

Scoutingcommissie

Zorgen dat de GroenLinkse beweging in Brabant sterk blijft en groeit is een permanent aandachtspunt. Daarvoor hebben we actieve leden nodig. Om de talenten van onze leden goed te benutten heeft het bestuur een scoutingscommissie ingesteld, die op eigen initiatief of getipt door derden met mensen in gesprek gaat over wat zij zouden kunnen bijdragen aan GroenLinks.  Als volksvertegenwoordiger, raadslid of statenlid of als mede-organisator van onze beweging, in besturen, in campagnes, als huis-aan-huizer, als webmaster, als organisator van themabijeenkomsten, politiek-cafe, etc.

Als je actief wilt worden en je twijfelt over de mogelijkheden, kun je ook zelf met de scoutingcommissie contact opnemen. Zij gaan graag met je in gesprek.

De gegevens van de scoutingcommissie van GroenLinks Brabant:

Begeleidingscommissie

De begeleidingscommissie is een klankbord voor de fractie en de gedeputeerde als het gaat om hun functioneren als volksvertegenwoordigers en politiek bestuurder. Zij gaat periodiek met hen in gesprek en is op verzoek van de fractie of leden van de fractie beschikbaar voor overleg. De leden van de begeleidingscommissie worden benoemd door de ledenvergadering. De commissie rapporteert aan de ledenvergadering over haar werkzaamheden in algemene zin en kan indien nodig aanbevelingen doen. De inhoud van de gesprekken die zij voert, is strikt vertrouwelijk.

De begeleidingscommissie bestaat uit:

• Hetty Tindemans, voormalig GroenLinks wethouder en voormalig statenlid, voorzitter
  • Marjo Frank, voormalig GroenLinks wethouder, manager Bibliotheek Midden-Brabant
  • Klaar Koenraad, wethouder Roosendaal
  • Charlotte de Roo, voorzitter Statenfractie GroenLinks Gelderland