Op 10 maart 2017 was er veel rumoer in het provinciehuis over de aanscherping van de stikstofregels. Boeren zouden worden klemgezet, de ondernemers zouden zich hier niet op  hebben kunnen voorbereiden. Is de aanklacht terecht?

Te beginnen bij het begin: vijftien jaar geleden spraken provincie, natuurbeschermers en boeren (via de ZLTO) af om de te hoge stikstof-neerslag op de Brabantse natuur te verminderen. De provincie moest dat doen; we hebben een verplichting voor instandhoudingsdoelen voor Natura2000.

Onderdeel van de afspraken was een de provinciale Stikstofverordening, plus de mogelijkheid om als provinciale overheid “de hand aan de kraan” te houden als de gemeten depositie op de Brabantse natuur onvoldoende omlaag zouden gaan. In 2015 is geconstateerd dat de doelstellingen buiten beeld kwamen: de beloofde verbetering bleef uit. Toen is het College de sector gaan waarschuwen: we zullen moeten ingrijpen in de Stikstofverordening. Daarbij merkte Gedeputeerde Van den Hout in de sessie op 10 maart terecht op dat andere zaken uit het Convenant zijn ook niet nagekomen door de sector. Zo is er toch een toename van het aantal dieren en zijn innovaties in stikstofwerende technieken met name in de rundveehouderij achter gebleven. Ook werken bepaalde technieken niet of zijn deze verkeerd geïnstalleerd.

Het gevolg is dat Brabant niet alleen ‘op slot’ dreigt te gaan voor de veehouderij. Maar ook voor niet-agrarische ondernemers nabij Natura 2000. Zo kan er bijvoorbeeld geen parkeerruimte meer komen nabij een kinderdagverblijf in het groen.
GroenLinks wilde dit keer nadrukkelijk niet meegaan in de technische beschouwingen over investeringsritmes en metingen. We kozen ervoor om, als enige fractie, de kant van de natuur te kiezen. (we hebben overigens ook een visie op agrarische ondernemerschap, zie hier: https://brabant.groenlinks.nl/nieuws/groen-boeren)

De provincie neemt met deze maatregel haar rol om de natuur in Brabant te beschermen. Let wel: dit is nog geen actieve natuurbescherming en natuurherstel, waar we wettelijk ook verantwoordelijk voor zijn en waar we nog een forse slag in te maken hebben gezien de achteruitgang van onze biodiversiteit (de nieuwe edelherten even daargelaten). Nee, het gaat over passieve natuurbescherming: ervoor zorgen dat onze natuur niet verder achteruit gaat dan al het geval is in Brabant. Het is evident dat onze natuur stikstofverzadigd is. Het is evident dat er een relatie ligt met de vele, vele stallen. En nu zie je dat er met man en macht in veel van onze gemeenten wordt geprobeerd deze broodnodige maatregel van tafel te krijgen.

Het is GroenLinks duidelijk dat de industriële veesector op ramkoers ligt, met eigen gefinancierd onderzoek dat zou moeten aantonen dat het aan alles behalve de veehouderij ligt en dat de metingen zelf eigenlijk ook niet deugen.
Daar moeten we als overheid niet aan meewerken. We stapelen al uitzondering op uitzondering wat betreft de veehouderij, steeds maar weer ten nadele van de natuur. Het is hoog tijd om een streep te zetten en we GroenLinks staat dan ook vierkant achter deze maatregel om de stikstof in te dammen en de natuur op adem te laten komen.