Brabant is zwaar getroffen door de coronacrisis. Momenteel gaat vanzelfsprekend de volle aandacht uit naar behandeling van zieken, het op de been houden van de zorgsector, het ontwikkelen van tests en een vaccin en het overeind houden van onze economie om een scherpe recessie te helpen voorkomen. Als we de scherven oprapen, wil GroenLinks een analyse van de Brabantse gezondheidssituatie.

De ontwikkeling van het Coronavirus baart ons ook specifieke zorgen: waarom sterven er zoveel Brabanders aan deze nieuwe ziekte? Zodra de crisis voorbij is, wil GroenLinks aandringen op nader onderzoek. Daartoe stelden we samen met D66, SP en de Partij voor de Dieren, Statenvragen.

Door de combinatie van veel zware industrie, veel wegen en transport, veel veehouderij en veel mensen op elkaar hebben we in Brabant de ‘jackpot’ qua luchtkwaliteit. De stoffen werken op elkaar in en vormen secundair fijnstof dat extra schadelijk is voor de luchtwegen. Toch wordt er in grote delen van Brabant niet gemeten. GroenLinks Brabant vraag hier al jaren aandacht voor.

We staan niet alleen in de zorgen. Ook het artsennetwerk Veehouderij en Gezondheid klopt hierover aan bij Provinciale Staten. Met daarin gebundeld de expertise van huisartsen Jan Hoevenaars en Alfons Olde Loohuis, oncologisch chirurg Ignas van Bebber, viroloog Hans Zaaijer en oud-GGD-directeur Jos van de Sande. We staan in nauw contact met hen als fractie. Net als met de vereniging van Q-koortspatiënten, die zeer bezorgd zijn op de uitwerking van de vele duizenden Brabanders die tien jaar geleden getroffen zijn door die ziekte en nu mogelijk een grotere kans hebben geïnfecteerd te raken met COVID-19, hier ziek van te worden of mogelijk aan te overlijden.

De relatie met slechte luchtkwaliteit en het coronavirus wordt vaker gelegd. De burgemeester van Bernheze, Marieke Moorman, dringt ook aan op nader onderzoek. Het Europese milieuagentschap EPHA geeft een duidelijke waarschuwing af. En diverse media in binnen- en buitenland berichten over een mogelijk verband.

GroenLinks Brabant wil dat er na de coronacrisis een analyse komt van het aantal besmettingen, zieken en doden op regioniveau. En deze relateren aan de luchtkwaliteit vanuit de verschillende bronnen (die ook nog eens versterkend op elkaar inwerken).

Daarbij willen we ook dat de inzichten worden meegenomen uit het onderzoek onder coördinatie van prof. Heederik (UU/IRAS) naar de longproblemen in gebieden met veel intensieve veehouderij. Van pluimvee en geiten is al bekend dat deze tot gezondheidsproblemen en -risico’s leiden in de nabije omgeving, zeker als er meerdere bedrijven opeen zitten.

Over de schade door fijnstof vanuit verkeer is nog veel meer bekend in de wetenschap, net als over secundair fijnstof, dus die onderzoeksgegevens zouden betrokken moeten worden in de analyse.

Als het aan GroenLinks ligt, mag economische groei niet worden afgewenteld op onze leefomgeving en onze volksgezondheid. We hopen op een snelle afvlakking van de groei van zieken en doden door de coronacrisis en we hopen dat er snel een behandeling wordt gevonden en een vaccin beschikbaar komt voor iedereen in de wereld.

Daarnaast hopen we dat deze crisis, die onze afhankelijkheid en kwetsbaarheid aantoont, leidt tot een grotere waardering van de zorg, de gezondheid en de vele waarden die niet direct in geld uit te drukken zijn zoals onze medemenselijkheid en onze gezondheid.