Noord-Brabant heeft het hoogste verkeersrisico van alle provincies. Dat blijkt uit de Risicomonitor Verkeer 2015 van het Verbond van Verzekeraars de Risicomonitor Verkeer 2015. Omdat komend jaar op trajecten van verschillende Brabantse snelwegen ook nog eens de maximumsnelheid naar 130 km/h wordt verhoogd, maakt GroenLinks zich ernstige zorgen over de toestand op de verkeerswegen in Brabant. Mobiliteitswoordvoerder Arno Uijlenhoet stelde daarom vragen aan Gedeputeerde Staten.
GroenLinks Brabant wil weten waarom de Brabantse wegen het meest onveilig zijn van heel Nederland. Volgens het Verbond van Verzekeraars speelt de laagstaande zon tijdens de spits een belangrijke rol. Maar Uijlenhoet vermoedt dat ook de verhoging van de maximumsnelheid op verschillende snelwegen in Brabant debet is aan het hoge verkeersrisico. ‘Dagelijks zijn er berichten over ernstige ongelukken, vooral op snelwegen’, aldus Uijlenhoet. Als dat het geval is wil hij dat GS de Minister van Verkeer verzoekt om de in 2016 geplande verhoging van de maximumsnelheid op meer trajecten in Brabant af te blazen en die op bestaande trajecten terug te draaien.
Juist méér stremmingen
Volgens Uijlenhoet zou de Provincie zich meer rekenschap moeten geven van onderzoeken die erop wijzen dat verhoging van de maximumsnelheid gevolgen heeft voor de ernst van ongelukken en daarmee ook voor vertragingen in het verkeer. ‘Uit onderzoek van de Bredase verkeersdeskundige Hornman (NHTV Breda) blijkt bovendien dat verhoging van de maximumsnelheid voor trajecten zoals in Brabant niet of nauwelijks tot kortere reistijden leidt, maar juist tot meer stremmingen vanwege het toegenomen snelheidsverschil met vrachtwagens’, aldus Uijlenhoet.
Gevaarlijk en vervuilend
Daarnaast wijst hij op het toenemende verkeerslawaai, de luchtvervuiling en het klimaatprobleem. ‘Het transport is voor 22% verantwoordelijk voor het Brabantse energieverbruik. Met een verhoogde maximumsnelheid wordt dat alleen maar meer. En dat staat haaks op de klimaatdoelstelling van het College om de temperatuurstijging onder de 2 graden Celsius te houden. In een gemoedelijk, veilig en schoon Brabant past niet de illusie dat we op driebaans-snelwegen 130 km/h kunnen racen’. GroenLinks verwacht daarom dat het College zich inzet om de maximumsnelheid in Brabant terug te brengen naar 120 km/h en bij komende investeringen in snelwegen met deze aangepaste snelheid rekening te houden.