Op 13 november jl. is de begroting 2016 door de Staten behandeld. Het is de eerste begroting van het nieuwe College gedragen door de VVD, SP, D66 en de PvdA. Deze keer dus zonder het CDA. Een unicum. Hoewel de begroting groener en socialer is dan vorige begrotingen, heeft GroenLinks toch tegen gestemd.

De grote vraagstukken van deze tijd als klimaatverandering en energietransitie komen onvoldoende uit de verf. En een hot onderwerp in Brabant - de intensieve veehouderij en daarbij aandacht voor de gezondheid van burgers - komt te weinig aan bod. Wij zijn van mening dat deze onderwerpen vooral de toekomst van Brabant gaan bepalen. De ontwikkelingsruimte in Brabant is beperkt, er moeten keuzes worden gemaakt. Dit college maakt die keuzes niet en schuift daarmee de problemen voor zich uit.

Om die reden hebben we, al dan niet samen met andere fracties, via moties en amendementen geprobeerd accenten te zetten. Zo heeft onze motie om kleinschalige, lokaal gedragen windenergie meer ruimte te geven, het gehaald.

Wellicht is de grootste winst van het begrotingsdebat dat ook de coalitiepartijen voor het eerst deze bestuursperiode eigen kleur bekenden: Zo zette de SP zich (tevergeefs) in voor een jeugdloonvrije provincie en hield D66 de eigen gedeputeerde scherp op de transitie van de landbouw middels een motie bevorderen landbouwinnovatie. Hopelijk vormt een minder verkrampte coalitie de opmaat om in deze bestuursperiode meer en zo mogelijk nog steviger groene en sociale accenten te zetten. Wij gaan er voor!