In de gemeente Boxtel werd tijdens de campagne door GroenLinks samen met de bewoners van een drukke straat aandacht gevraagd tegen de fijnstofuitstoot door het bord van Milieudefensie te onthullen. In Bergen op Zoom is een werkgroep van buurtbewoners actief samen met GroenLinks om fijnstofmetingen voor elkaar te krijgen.

In Tilburg schreef GroenLinks een initiatiefvoorstel om de lucht schoner te krijgen https://tilburg.groenlinks.nl/nieuws/een-gezonde-lucht-voor-alle-tilburgers. En ook in Oosterhout heeft GroenLinks aan de bel getrokken om metingen voor elkaar te krijgen https://www.bndestem.nl/oosterhout/hoe-goed-of-slecht-is-de-lucht-bij-scholen-en-huizen-oosterhout-gaat-dat-meten-op-drukke-verkeerspunten~aca7bc4c/

Eerder schreef Hagar Roijackers dat er veel te weinig gemeten wordt in Brabant. Na veel moeite heeft de GroenLinks fractie vorig jaar eindelijk een motie PS-breed gedragen gekregen om te onderzoeken of er meer officiële RIVM-meetpunten moesten komen. https://brabant.groenlinks.nl/nieuws/krijgt-brabant-gezondere-lucht.

Milieudefensie is sinds februari acties gestart voor luchtkwaliteit in de grote steden. Maar ook de middelgrote en kleinere gemeenten kennen straten waar veel fijnstofuitstoot is. Vanwege de weinige meetpunten van het RIVM zijn we aangewezen op berekeningen van het RIVM op basis van voertuigenaantallen en weersinvloeden. De hoeveelheid fijnstof in de straat voor een gebied met een radius van 12 km kun je laten berekenen. (https://www.lml.rivm.nl/verwachting/provpost.php)