Na eerder schriftelijke vragen over de OV-concessie Zuidoost Brabant te hebben gesteld, heeft Arno Uijlenhoet tijdens de commissievergadering op vrijdag 19 juni ook mondelinge vragen gesteld over de komende aanbesteding van het openbaar vervoer in deze regio.
Het openbaar vervoer in Brabant staat voor een de enorme opgave om substantieel meer reizigers aan te trekken. Het aandeel OV in de Brabantse mobiliteit is slechts 9%. Het aandeel bus, waarover de concessie gaat, is slechts 1 à 2%. Het leeuwendeel van de mobiliteit gaat met de auto. Dat moet en kan anders!
GroenLinks vindt OV van groot belang. Voor de leefbaarheid en bereikbaarheid van steden en dorpen, voor groepen als ouderen, leerlingen en studenten, als oplossing voor de files en voor het milieu. Wij blijven het OV zien als dienst van algemeen belang en vinden daarom dat het OV betaalbaar moet blijven, met name voor minder daadkrachtigen. Het betekent ook dat vervoerders niet alleen rendabele lijnen moeten aanbieden maar ook de lijnen met lagere dekkingsgraad in stand moeten houden.
Om dat te bereiken hebben we als GroenLinks vragen gesteld over de financiering van de lijnen, zodat de vervoerder wordt geprikkeld zoveel mogelijk reizigers in een zo groot mogelijk netwerk te bedienen. Ook hebben we aandacht gevraagd voor maatwerkoplossingen zodat busvervoer goed blijft aansluiten op deeltaxi- en buurtbusvervoer. Tenslotte willen we dat bussen zonder uitstoot gaan rijden (zero emissie).
Uit de antwoorden van GS blijkt dat het college naar GroenLinks heeft geluisterd: In het programma van eisen wordt extra aandacht besteed aan maatwerkoplossingen en de inzet van zero-emissie bussen.