‘Voorlopig geen Ruit’ luidde de kop van het ED in chocoladeletters. De Tweede Kamer heeft op 3 december een motie aangenomen, waardoor er voorlopig geen geld (268 miljoen) van het Rijk voor de Ruit om Eindhoven komt. Eerst moet er nader onderzoek komen ter onderbouwing van nut en noodzaak van die Ruit. Het geld wil de kamer eerst besteden aan de problemen van de A58, de A67, de A27 en Brainport Avenue (station vliegveld).
Deze motie van de CU en D66, ondersteund door o.a. GroenLinks, PvdA, PvdD haalde het nipt in de Tweede Kamer. Het is een forse streep door de rekening van GS, in casu gedeputeerde van Heugten. Men hoopte na de inspraak op de startnotitie (NRD) van de Ruit snel te kinnen beginnen met het Provinciale Inpassingsplan en de project-MER. Ergens in 2017 zou wellicht de aanleg kunnen starten.
Na een Manifestatie in september j.l. bij het Fietscafe (met honderden fietsers) tegen de aanleg van de Ruit, is dit een enorme opsteker voor degenen die verzet bieden. En dat zijn er velen, gezien het aantal daar aanwezigen en de vele brieven in de kranten, de acties van omwonenden en natuurorganisaties, etc.
Maar we zijn er nog lang niet. Allereerst is het van belang of de Minister de motie ten uitvoer brengt of naast zich neerlegt. In het laatste geval zal ze grote politieke problemen krijgen. Op de tweede plaats blijft het geld gereserveerd, zei het dat eerst andere uitgaven t.b.v. de genoemde wegen worden gedaan. Bij elkaar opgeteld blijft er dan niet veel over en zal het vele jaren vertraging opleveren. De gedeputeerde van Heugten opperde daarom al dat de voorfinanciering van de A58 (170 miljoen) gebruikt zou kunnen worden voor de voorfinanciering van de Rijksbijdrage van de Ruit. Dat is een mogelijk, maar lastig, scenario. Er is immers nog steeds grote druk op bezuinigingen. En, niet onbelangrijk, als door het nadere onderzoek met betere groeiprognoses en mobiliteitscijfers nut en noodzaak nog steeds niet overtuigend blijken te worden aangetoond, dan vervalt de Rijksbijdrage waarschijnlijk alsnog. Voorfinanciering kan dus een hele grote gok worden. Eerst moet derhalve het nadere onderzoek afgewacht worden.
GroenLinks is zeer tevreden met deze ontwikkelingen, als verklaard tegenstander van de Ruit. Binnenkort zullen nadere vragen aan GS gesteld worden, met betrekking tot de te volgen procedure, temporiseren van het project, financiering, mogelijk nieuwe fasering, uitvoering voorwaarden bereikbaarheidsaccoord 2007, etc.