De komende vier maanden wordt bij wijze van proef de maximumsnelheid verhoogd naar 130 kilometer per uur op drie van de acht snelwegen in Brabant. GroenLinks vindt dat een onbegrijpelijke maatregel. De tijdwinst is minimaal. De gevolgen voor het milieu, veiligheid en volksgezondheid zijn echter aanzienlijk.
Op de A17 tussen Moerdijk en Bergen op Zoom en op de A58 tussen Bergen op Zoom en Vlissingen is het binnenkort toegestaan 130 kilometer per uur te rijden. Op een andere Brabantse snelweg mag buiten de spits 130 kilometer per uur worden gereden, namelijk de A16 tussen Moerdijk en Breda. Vooral dit laatste is zeer opmerkelijk: tussen Moerdijk en Breda mag nu slechts 100 kilometer per uur worden gereden.
GroenLinks vindt dat een onbegrijpelijke maatregel. De tijdwinst is meestal niet zo groot. Wanneer het meezit, levert de proef enkele seconden minder reistijd op. De gevolgen voor het milieu zijn echter aanzienlijk. NRC NEXT schrijft op maandag 14 februari helder over de nadelige gevolgen. Zo maken snelle auto’s de lucht op sommige wegen viezer dan de Europese Unie toestaat. Ook wordt bij een verhoging van de snelheid van 120 naar 130 kilometer per uur 10 procent meer brandstof verbruikt en wordt per kilometer meer CO2 uitgestoten. Daardoor neemt de uitstoot van het personenvervoer op 120 km-wegen met zo’n 4 procent toe.
Het aantal mensen dat last heeft van verkeerslawaai zal toenemen met maximaal 10 tot 15 procent. De kosten om deze schade te bestrijden, kunnen tot 2020 oplopen tot enkele miljarden euro’s. Als op alle wegen waar nu 120 kilometer per uur mag worden gereden de limiet wordt verhoogd naar 130 kilometer per uur, leidt dit over vijf tot tien jaar tot 1,2 procent extra verkeer op de snelwegen.
De verkeersveiligheid is evenmin gebaat bij een verhoging. Naarmate er harder wordt gereden, neemt de kans op een verkeersongeval toe. GroenLinks vindt het verschrikkelijk dat er moet worden gevreesd voor meer verkeersslachtoffers als gevolg van deze ondoordachte kabinetsmaatregelen.
GroenLinks stelde de volgende schriftelijke vragen hierover:
1. Is er over deze proeven overleg geweest met de provincie? Zo nee, verbaast u dit? Zo ja, wat was uw standpunt over de verhoging van de maximumsnelheid naar 130 kilometer per uur?
2. Moeten er maatregelen worden genomen (zoals het plaatsen van geluidswallen) om de extra overlast voor omwonenden te beperken?
3. Zijn / worden de gevolgen berekend voor fijnstof en geluidoverlast? Zo nee, waarom niet? Zo ja, welke maatregelen wilt u nemen als uit onderzoek blijkt dat dit negatief uitpakt?
4. Is het opwaarderen van de snelheid naar 130 kilometer per uur uit oogpunt van verkeersveiligheid verantwoord met zoveel op- en afritten met in- en uitvoegend vrachtverkeer?
5. Hoe beoordeelt u het Brabantse streven om het aantal verkeersslachtoffers substantieel te verminderen in relatie tot deze proeven?