Tijdens een recente informatiedag over de Havenstrategie Moerdijk en de plannen voor het Logistiek Park Moerdijk heeft de commissie, die een second opinion deed naar de LPM plannen, haar vernietigende kritiek met verve verdedigd. Dat onderzoek, de second opinion, is in opdracht van de Provinciale Staten verricht en had betrekking op nut en noodzaak, werkgelegenheid en business case van de plannen.
Over de noodzaak voor het LPM heeft de commissie van vijf wijzen nauwelijks een goed woord over. De vraag daarbij is of de beoogde doelgroep van de LPM - waardetoevoegende bedrijven VAL/VAS met een ruimte behoefte groter dan 5 ha – niet elders bediend kunnen worden. De commissie is van oordeel dat dit zeker het geval is. Enkele uitspraken uit het rapport zijn:
- Moerdijk heeft geen unieke positie in het VAL/VAS segment
- De doelgroep voor het LPM kan ook elders terecht (Tilburg, Venlo, Roosendaal, Oosterhout, België en Duitsland, etc.)
- Argumentatie LPM gedateerd, Transatlantic Market Scenario te optimistisch
- Moerdijk slechts extended gate voor binnenvaart, nauwelijks zeehaven
- Wel havengebonden logistiek, grote onzekerheid VAL/VAS
- Nu al vertrek bedrijven: Tetra Pack, Adidas, DHL, JCL, Spar, Forever Direct
- De verwachtingen omtrent effecten van e-commerce worden overschat
Over de veronderstelde werkgelegenheid is de commissie zo mogelijk nog pessimistischer. Moerdijk en omgeving hebben onvoldoende voorhanden (flexibele) werknemers. De aard van het veelal laagwaardige VAL-werk ( value aided logistics: eenvoudige assemblage, inpakken, ompakken, kwaliteitscontrole) trekt eerder mensen aan uit MOE-landen, zoals Polen of Roemenie. Daarnaast laten de vertrokken bedrijven al veel gaten vallen, alleen al bij Tetra Pack gaat het om honderden banen. De geschetste positieve werkgelegenheid scenario’s zijn mogelijk, maar niet waarschijnlijk, aldus de commissie. Het betere werk, VAS (value added services), is maar een klein deel van het werk en werkgelegenheid.
Ook over het nut van het LPM - de economische baten - heeft de commissie bedenkingen. Zij kan de marktpotentie niet los zien van de business case. De combinatie van te hoog ingeschat marktaandeel en te hoge uitgifteprijs levert een positieve business case, maar is om genoemde redenen zeer onzeker.
Verder denkt men dat de provincie de sturing op logistieke bedrijvigheid zwaar overschat. Bedrijven nemen om allerlei hun moverende redenen zelf de investeringsbeslissing.
Kortom, een vernietigend oordeel in de second opinion over de plannen voor een Logistiek Park in Moerdijk.
Het voorstel zal nu aangepast worden, maar het is de vraag of bewoners van Moerdijk hier erg blij mee zijn. Zij lichtten op de bijeenkomst hun inmiddels bekende problemen toe: onzekerheid over status dorp, waarde van de huizen, milieu en gezondheid. Deze onzekerheid zal voortduren tot minimaal de laatste maanden van 2014. De effecten op de Havenstrategie zijn eveneens erg groot. Het laatste woord is over deze plannen nog niet gesproken!