De afgelopen jaren nam het aantal verkeersslachtoffers toe. Vooral onder fietsers vallen veel slachtoffers en ernstig gewonden.* Dit is een zeer zorgwekkende ontwikkeling. Afgelopen vrijdag spraken we binnen Provinciale Staten dan ook over het thema verkeersveiligheid. Wij hebben aandacht gevraagd voor het belang van veilige fietsinfrastructuur en de kwetsbaarheid van fietsers tegenover gemotoriseerd verkeer.
In het bijzonder spraken we over het Brabantse Verkeersveiligheidsplan (BVVP). Dit plan is opgesteld door de provincie, gemeentes, politie, Openbaar Ministerie en Rijkswaterstaat met als doel om in 2030 NUL verkeersslachtoffers te hebben. Helaas nemen de slachtoffers tot nu toe echter alleen maar toe. Het BVVP 2020-2024 is net geëvalueerd en voor 2024-2027 is een nieuw plan in de maak. Gelukkig lijken alle betrokken zich ervan bewust te zijn dat extra inspanning nodig is om het aantal verkeersslachtoffers en gewonden omlaag te brengen.
In reactie op een van de kritiekpunten uit de evaluatie worden in het nieuwe Verkeersveiligheidsplan scherpere keuzes gemaakt. In lijn met de aanbevelingen uit de evaluatie zijn drie focuspunten gekozen: fietsers, afleiding en onervaren verkeersdeelnemers. Wij zijn blij dat de opstellers scherp durven te kiezen. Daarnaast wordt er meer nadruk gelegd op samenwerking met alle partners en op de uitvoering. Ook hier zijn we blij mee, al missen we nog wel concrete maatregelen om de urgentie bij de handhavingspartners op te voeren.
Wat betreft het focuspunt fietsers, zijn wij blij dat fietsers zo'n hoge prioriteit hebben gekregen in het nieuwe plan. Echter ligt wat ons betreft de nadruk te veel op de eigen verantwoordelijkheid van de fietser en op eenzijdige ongevallen, terwijl verreweg de meeste verkeersdoden fietsers betreffen die in botsing komen met een gemotoriseerd voertuig. Wij hebben in het debat dan ook aandacht gevraagd voor het belang van veilige fietsinfrastructuur en snelheidsbeperkende maatregelen wanneer fietsers een rijbaan delen met motorvoertuigen. Gelukkig heeft de Gedeputeerde beloofd dat de veiligheid van fietsinfrastructuur een hoge prioriteit krijgt bij de vele (snel)fietspaden die de komende jaren aangelegd gaan worden.
Als provincie (en GroenLinks) willen we dat Brabanders vaker de fiets pakken. Dat is niet alleen een effectief middel tegen files, maar ook beter voor de luchtkwaliteit, het klimaat en onze gezondheid. Dan moeten we er wel voor zorgen dat mensen na een fietstocht weer veilig thuiskomen!
*Voor wie geïnteresseerd is in de cijfers: https://swov.nl/sites/default/files/bestanden/downloads/R-2023-12.pdf