Eind november 2011 is All Green Vehicles (AGV) in Oosterhout failliet gegaan. Het bedrijf was onder meer leverancier van de elektrische bussen in 's Hertogenbosch. Volgens deskundigen was het bedrijf qua techniekontwikkeling koploper in Europa. AutomotiveNL heeft GS geadviseerd om de technologische competenties voor de regio te behouden middels doorontwikkeling van een nieuwe onderneming. Redenen voor GS om EMOSS BV een achtergestelde lening te verstrekken. In de commissie Economische Zaken en Bestuur heeft GroenLinks aangegeven, blij te zijn met dit besluit. De informatie die vervolgens naar buiten is gekomen, veroorzaakt veel ruis. Theo Bouwman en de CDA fractie willen opheldering van GS.
aan het College van Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant
Brabantlaan 1
’s-Hertogenbosch
s-Hertogenbosch, 4 april 2012
Betreft: schriftelijke vragen ex art. 43 Reglement van Orde Informatie faillissement AGV bv; doorstart dankzij provinciale subsidie aan nieuw bedrijf Emoss.
Geachte College,
Op 9 maart jl. informeerde gedeputeerde Pauli de commissie Economische zaken over All Green Vehicles BV, een participatie van de BOM, dat failliet was gegaan.
Hij stelde ons ervan op de hoogte dat er een oplossing was gevonden door onmiddellijk Automotive.nl op deze zaak te zetten en in samenwerking met de curator een nieuw bedrijf op te richten Emoss BV dat de belangrijkste licenties, eigendommen en medewerkers van AGV overnam. De aan AGV toegezegde subsidie van €500.000,00 werd omgezet in een achtergestelde lening aan Emoss BV met een rendement van 8%.
CDA en GroenLinks waren verheugd over die mededeling; juist het CDA en GroenLinks hebben altijd gepleit voor provinciale support van de ontwikkeling van elektrisch rijden en slimme netten en wij vinden de ontwikkelingen ervan nog steeds van groot economisch en ecologisch belang voor Brabant.
Op maandag 2 april ontvingen de leden van de commissie EZB van de heer R. Notermans, die zowel K.R.Investments BV vertegenwoordigt als de aan haar gelieerde vennootschap Electric Power Holland, een afschrift van een brief aan rechter-commissaris mw. Mr. D.A.E.M. Hulskes met twee brief-bijlagen, die op zijn minst de informatie die in de commissie EZB is verstrekt, in een ander daglicht stelt.
De curator vermeldt in zijn brief van 8 februari jl letterlijk de verkochte en door hem aan koper overgedragen activa. “Tot de overgedragen activa behoren de aan AGV toebehorende intellectuele eigendomsrechten, waaronder de handelsnaam All Green Vehicles, eventuele auteursrechten,octrooirechten, rechten uit vergunningen, klantenbestand, domeinnamen, website etc.” De oud-AGV-medewerkers is gewezen op geheimhoudings- en/of non-concurrentiebeding en/of relatiebeding.
In de brief van de curator en de directeur van Electric Power Holland dd 27 januari 2012 , wordt vermeld dat “alle activiteiten van AGV BV officieel zijn overgenomen door het nieuw opgerichte Electric Power Holland BV. Met deze doorstart blijft de jarenlang opgebouwde kennis en ervaring op het gebied van elektrische voertuigen behouden….”.
Volgens de heer Notermans zou Emoss BV een aan de oude eigenaren gelieerd bedrijf zijn.
Ook op 2 april jl kregen de leden van de Commissie EZB via de griffie een aanvullend Memo toegezonden. In het licht van de informatie zoals die door de heer Notermans is verstrekt, roepen zowel de mededelingen van 9 maart als de Memo van 2 april vragen op, die wij u hierbij stellen.
-
Is de inhoud van de brief van de curator van 8 februari jl geheel juist?
Zo nee, welke delen van de brief zijn naar uw mening niet correct en waarom niet?
-
Hoe verhoudt zich de brief van de curator van 8 februari jl dan tot de door de gedeputeerde gedane mededelingen in de commissie EZB van 9 maart en het in de Memo vermelde “behoud van technologische competenties”?
-
Hoe kon de miscommunicatie ontstaan daar in beide gevallen de curator betrokken was?
-
Wanneer heeft het 1e contact tussen Emoss bv en de curator plaatsgevonden?
-
Via welk bedrijf start AGV bv nu feitelijk door?
-
Is de achtergestelde lening van €500.000,- na het besluit van uw College dd 28 februari jl direct al aan Emoss BV verstrekt?
-
Heeft de BOM u over deze revolverende lening nog geadviseerd en zo ja, welk advies is verstrekt?
Volgens uw Memo van 2 april jl is Emoss BV geen eigendom van oud-medewerkers of oud-eigenaren van AGV.
-
Is er voor zover u bekend sprake van een “aan de oude eigenaren (van All Green Vehicles bv) gelieerd bedrijf Emoss BV”, zoals de heer Notermans beweert?
Het Memo vermeldt dat het businessplan van Emoss BV volgens Automotive.NL op essentiële onderdelen afwijkt van de door Electric Power Holland aangegeven bedrijfsstrategie.
-
Wanneer is dit geconstateerd en op grond van welke informatie?
-
Kunnen bovenstaande vragen z.s.m. worden beantwoord en kan de commissie EZB van uw College ook z.s.m. de op 9 maart aangekondigde nadere schriftelijke informatie ontvangen?
Wij zien met belangstelling uit naar uw reactie.
Met vriendelijke groet, namens de CDA-fractie, namens de GroenLinks-fractie
Els Aarts, Theo Bouwman
Conny Kerkhof, Roland van Vugt