GroenLinks Brabant is bezorgd over de risico’s die gepaard gaan met het transport van radioactief kernafval door Noord-Brabant. Binnenkort zal er hoogradioactief afval van Frankrijk naar Vlissingen vervoerd worden via West-Brabant. Johan Martens, fractievoorzitter van GroenLinks Brabant: “Een van de reden waarom GroenLinks tegen kernafval is, is het gesleep met radioactief afval. Mocht er tijdens het transport iets fout gaan dan zijn de gevolgen niet te overzien.”

Bovendien stelt GroenLinks vragen over wie de verantwoordelijkheid heeft mocht er iets mis gaan. Johan Martens:”Tijdens de brand in Moerdijk was de communicatie niet bepaald optimaal geregeld. GroenLinks wil voorkomen dat dezelfde fouten gemaakt worden mocht er iets mis gaan tijdens het transport van hoogradioactief kernafval”.

Daarom heeft de GroenLinks fractie hierover vragen gesteld aan het college van Gedeputeerde Staten in Noord-Brabant.

EPZ, de eigenaar van kerncentrale Borssele, heeft aangekondigd het eerste transport met kernafval in maart dit jaar te willen uitvoeren maar hiervoor is eerst toestemming van de rechter nodig. Een uitspraak in de door Greenpeace aangespannen zaak wordt binnen twee weken verwacht.

Naast het geplande transport naar Frankrijk zal er eind maart ook een transport in omgekeerde richting plaatsvinden. Hoogradioactief afval wordt per trein vanuit Frankrijk naar de afvalopslag van de COVRA in Vlissingen vervoerd. Dit transport volgt dezelfde route: vanaf de grensovergang bij Roosendaal via Bergen op Zoom en Goes naar industrieterrein Vlissingen. Het transport bestaat uit hoogradioactieve metaaldelen, een afvalproduct van de verwerking in Frankrijk van opgebrande splijtstof uit Borssele. Ook dit transport brengt serieuze veiligheidsrisico’s met zich mee.

GroenLinks is verklaard tegenstander van kernenergie. Dit mede gelet op de problematiek inzake de veiligheidsrisico’s met betrekking tot het hoogradioactief afval.