DEN BOSCH - Fractievoorzitter Hetty Tindemans staat niet te juichen bij het nieuws dat Shell komend voorjaar stopt met het vervoer van LPG via het Brabantse spoor. "Ik vind de uitkomst van het overleg met de Brabantse bestuurders uiterst mager. Dat shell heeft toegezegd geen LPG meer per spoor te vervoeren is slechts een kleine verbetering", stelt Tindemans.
Vorige week werd bekend dat Shell aan minister Eurlings de toezegging heeft gedaan om vanaf januari 2008 geen LPG-treinen meer door Brabant laat rijden, maar uitwijkt naar de Betuweroute. De minister probeert oliemaatschappij BP nu ook zover te krijgen. Opgeteld zou dit een halvering van het aantal LPG-transporten betekenen.
Tindemans: "Eurlings heeft tot nu toe uitsluitend de toezegging gekregen dat één vervoerder de Brabantroute (deels) gaat mijden. Daarnaast komt hij met enkele beperkte investeringen (6,35 miljoen euro) over de brug om het spoor een beetje veiliger te maken, terwijl er veel meer geld nodig is om de forse achterstanden in onderhoud op te lossen."
Flop
Volgens Tindemans wordt de achterstand op het spoor met name veroorzaakt, doordat er enorm veel geld in de HSL-lijn en de Betuweroute is gestoken. "Of die investeringen ooit terug worden verdiend is nog maar de vraag. Beide lijnen dreigen een flop te worden."
"NS-topman Aad Veenman stelt dat er minimaal acht miljard nodig is om dit achterstallig onderhoud in Nederland in te halen. Minister Eurlings noemt een bedrag van 4,5 miljard, maar dat geld wordt vooral geïnvesteerd in de Randstad."
Robellijn
"Daar komt nog bij", zegt Tindemans, "dat het geld dat de provincie Brabant had gereserveerd om mee te betalen aan de Robellijn, een spoorweg tussen Rotterdam en Antwerpen, nu gereserveerd voor aanleg van de A4. Mede daardoor lijkt een oplossing voor de stroom giftreinen door Brabant verder weg dan ooit."