De huidige wet- en regelgeving voor het openbaar vervoer is vooral gericht op logistiek, techniek en veiligheid en minder op het inpassen van groene en leefbaarheidsinitiatieven in een stationsomgeving.

Bij het Stationspark Deurne (www.stationsparkdeurne.nl) is men al geruime tijd bezig om het NS-station(sgebied) aangenamer te maken voor de reizigers en groener. Zo is er een watertappunt, staat er een boekenkast, zijn er weidenbloemen en bloembollen ingezaaid en een moestuin ingericht. Het groenonderhoud in het gebied en de moestuin wordt bijgehouden via een dagbesteding, mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt mogen meedoen (Zie ook www.sterkbrabant.nl).

Door dit alles is ook de klantwaardering van het hele stationsgebied gestegen en dat is uiteraard voor onder andere de NS en ProRail belangrijk. Naast het Stationspark Deurne wil de fractie van GroenLinks dit concept nu ook verder (laten) uitrollen op andere stations in de Provincie Noord-Brabant. Sjo Smeets stelde vragen aan G.S.