BREDA - GroenLinks Brabant vindt dat Gedeputeerde Staten zich actiever met de onderzoeken en planvorming van een rechtstreekse spoorlijn van Breda naar Utrecht moeten gaan bezighouden. De aanleg van deze spoorverbinding kan dan gelijk met de verbreding van de A27 worden uitgevoerd. De eerste stap hiervoor is dat de spoorlijn opgenomen wordt in de Interimstructuurvisie die 25 april besproken wordt in Provinciale Staten.

Daarnaast moet meteen onderzocht worden welke mogelijkheden private voorfinanciering biedt. "De aanleg van een rechtstreekse spoorlijn van Breda naar Utrecht is een eenmalige kans die we niet voorbij moeten laten gaan. Dat de renovatie van de A27 daardoor eventueel enige vertraging oploopt is acceptabel", aldus fractievoorzitter Johan Martens.

 

Moties GroenLinks

In het verleden heeft GroenLinks zich altijd ingezet voor de realisatie van de spoorlijn. Dat was al in 1988 toen een motie van GroenLinks steun vond bij de Staten en overgenomen werd door Gedeputeerde Staten. Daarna werd er een motie van GroenLinks over de spoorlijn in de Tweede Kamer aangenomen. In 2003 was GroenLinks de trekker van de visie sporen, waarin ook Breda-Utrecht als belangrijke spoorlijn opgenomen is. Deze visie werd door Provinciale Staten unaniem aangenomen.

Nu private partijen aangeven dat er kansen liggen om de spoorlijn gezamenlijk met de verbreding aan te leggen, vindt GroenLinks dat de tijd rijp is voor de politiek om die kansen te grijpen. Private partijen hebben een gerenommeerd bureau onderzoek laten doen naar de haalbaarheid en het blijkt dat er 250 miljoen of meer bespaard kan worden wanneer het spoor gelijktijdig met de verbreding van de A27 wordt aangelegd.

 

Voorfinanciering
Bovendien zien de partijen mogelijkheden voor private voorfinanciering. Voor de reizigers vanuit West-Brabant, maar ook voor de reizigers die gebruik maken van de HSL-shuttel en naar het midden en het oosten van het land willen, betekent het meer dan een half uur tijdwinst.

GroenLinks vindt dat Gedeputeerde Staten zich tot dusver te terughoudend opstellen in de nu lopende discussie en teveel afwachten wat de minister gaat doen. "In het verleden heeft de provincie ook de rijksweginfrastructuur gerealiseerd. Dat zou ook kunnen voor een spoorweg", aldus Johan Martens.

 

Interimstructuurvisie

"In het Streekplan, dat binnenkort gaat vervallen, is de spoorlijn langs de A27 als belangrijk project opgenomen. In de Interimstructuurvisie, die op 1 juli van kracht moet gaan worden, is de spoorlijn langs de A27 niet meer opgenomen. Zeker gezien de nieuwe inzichten vindt GroenLinks dat een historische misser en wil alsnog dat de spoorlijn bij de vaststelling door middel van een amendement in de Interimstructuurvisie opgenomen wordt. GroenLinks zal hiervoor tijdens de behandeling van de Interimstructuurvisie op 25 april een amendement indienen."