DEN BOSCH - De Statenfractie van GroenLinks is tegen een onderzoek naar een netwerk van commerciële helicopterhavens in Brabant. Volgens Paul Smeulders levert een dergelijk netwerk nauwelijks of geen bijdrage aan het oplossen van bereikbaarheidproblemen in deze provincie.

De commissie Economie, Mobiliteit en Grote stedenbeleid (EMG) kreeg op 11 september een verzoek van het provinciebestuur voorgelegd om mee te werken aan een onderzoek naar een netwerk van helihavens in Brabant. De bedoeling is dat dit onderzoek later zal worden betrokken bij een lange termijn visie op de luchtvaart in Brabant.

Luchtvaartbeleid
Een en ander vloeit voort uit de nieuwe wet Regelgeving Burger- en Militaire Luchthavens (RBML), die naar verwachting per 1 januari 2009 van kracht wordt. Deze wet geeft het Brabantse parlement, Provinciale Staten, de bevoegdheid over alle niet-militaire luchtvaartterreinen inclusief helihavens in Brabant. Dit houdt onder meer in dat Provinciale Staten nieuw luchtvaartbeleid mag vaststellen om aanvragen van initiatiefnemers van luchtvaartacitiviteiten te kunnen toetsen aan een eigen visie.

Ter voorbereiding van deze nieuwe wet, bereidt de provincie Brabant op dit moment een algemene Notitie Luchtvaart voor, waarin tevens de ontwikkelingen rond 'Eindhoven Airport' zijn opgenomen. In het deelrapport 'Helihavens' beveelt het provinciebestuur aan om op lange termijn een netwerk van helihavens aan te leggen. Als startpunt wordt 2020 genoemd.

Helikopterservices
Het provinciebestuur tekent daarbij aan dat de vraag naar dit helinetwerk pas in de praktijk zal blijken. Tot nu toe is nergens in Europa een vergelijkbaar netwerk van taxiachtige helikopterservices operationeel. De twee initiatiefnemers, Connexxion en Helinet, beweren dat zij op basis van marktonderzoek voldoende belangstelling verwachten vanuit het bedrijfsleven.

Paul Smeulders zei tijdens de behandeling in de commissie EMG dat uit dit verkennend onderzoek duidelijk nadelen naar voren komen rond het aanleggen en gebruiken van helihavens. "Denk daarbij aan de geluidsoverlast, luchtverontreiniging en externe veiligheid. Het Rijk vraagt niet voor niets aandacht voor de geluidsbelasting en emissies die een helihaven mogelijk met zich meebrengt. Voor GroenLinks is dat genoeg reden om tegen de aanleg van helihavens te zijn", aldus Paul Smeulders.

Publiek belang
Hij stelde verder dat het geschetste wensbeeld van de provincie een visie is met een reikwijdte op veel te lange termijn. De kans dat er dan enkele commerciële helihavens in Noord-Brabant zijn, is nergens aangetoond. "Gelet op deze argumenten is het voor GroenLinks duidelijk: in 2020 zijn er geen commerciële helihavens in Brabant. GroenLinks is wel bereid een afweging te maken voor helihavens met een maatschappelijke functie, indien dat publieke belang nadrukkelijk is meegewogen. Een van de voorwaarden is dat omwonenden niet vergeten mogen worden.

 

  • De VVD is voorstander van de aanleg van een helinetwerk, de CDA-fractie liet haar standpunt nog in het midden en de andere partijen, inclusief GroenLinks zijn tegen.