DEN BOSCH - De provincie trekt opnieuw een enorme smak geld uit voor nieuw asfalt, maar heeft veel te weinig aandacht voor goede fietsvoorzieningen. Dat is in het kort de kritiek van GroenLinks Brabant op de inhoud van het Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport 2008-2012 van de provincie Brabant.

Volgens de Statenfractie is het streven naar minder automobiliteit in het meerjarenprogramma nu helemaal losgelaten. Er staan wel diverse transferiums gepland, onder andere bij Tilburg, Den Bosch en openbaar vervoer, maar daarbij ontbreekt de aandacht om verder te reizen per fiets naar bijvoorbeeld de werkplek.

Ook ontbreekt in het plan een visie op fietsers in het woon-werkverkeer plus aandacht voor goede fietsvoorzieningen. Zo ontbreekt bijvoorbeeld een goede en snelle fietsverbinding langs de N261 tussen Tilburg en Waalwijk. Als het aan GroenLinks dient deze verbinding doorgetrokken worden naar Den Bosch. Verder moet er meer aandacht komen voor wandelvoorzieningen. Wegen mogen geen barrière vormen voor wandelaars.

Asfalt
In tegenstelling tot de geringe aandacht voor fietsers en wandelaars, strooit het provinciebestuur wel ruimschoots met tijd, ruimte en geld voor nieuw asfalt. Voor een onderzoek naar de zogeheten 'ruit rond Eindhoven' heeft het college een blanco cheque van vier miljoen uitgeschreven. GroenLinks is tegen aanleg van een rondweg aan de oostzijde van Eindhoven en vindt dat er juist meer geld gereserveerd moet worden aan Dynamisch Verkeers Management, zodat auto's op bestaande wegen beter kunnen doorstromen.

De fractie wil ook meer geld vrijmaken voor het aanpakken van de problemen met fijnstof en geluidsoverlast van de A59 tussen Zevenbergen en Oss.  Een eerste stap is het instellen van een maximum snelheid van 100 km per uur. Die maatregel is snel en eenvoudig te nemen. Bij de definitieve aanpak dient vermindering van de overlast gecombineerd te worden met het oplossen van de wateroverlast rond Den Bosch en realisering van ecologische verbindingszones.

Openbaar vervoer
GroenLinks wil verder helderheid over de plannen voor het instellen van frequente openbaar vervoer verbindingen tussen de vijf grote Brabantse steden met bus, trein en lightrail. De fractie is tot slot ontstemd over het budget van één miljoen euro dat de provincie heeft uitgetrokken voor een 'prijsvraag reisinformatie'. Fractievoorzitter Hetty Tindemans: "In één woord: absurd."