In de Verenigde Staten en Duitsland zijn slachthuizen gesloten vanwege corona. Zo ook de slachthuizen van Vion in het Duitse Bad Bramstedt en het Nederlandse Groenlo. Ook heeft Frankrijk last van vele besmettingen in slachterijen.

Nu veel slachthuizen een corona hotspot blijken te zijn, is het belangrijk dat er in Brabant, de provincie die extreem hard getroffen is door COVID-19, extra inzet moet komen om de gezondheid van onze inwoners te waarborgen en goede arbeidsomstandigheden te garanderen. Daarnaast mag in deze crisis dierenwelzijn niet in het geding komen. Daarom stelt GroenLinks samen met Partij voor de Dieren vragen over slachthuizen en corona.

“Het kan niet zo zijn dat de gezondheid en veiligheid van de werknemers in slachthuizen in het geding is. Het College moet ons kunnen garanderen dat dit in Brabant niet het geval is. Ook zou er in Brabant extra gelet moeten worden op het naleven van de maatregelen, alleen zo houden we onze inwoners gezond. Huisvesting van arbeidsmigranten en het vervoer naar het werk maken hier duidelijk ook deel van uit.” aldus Statenlid Jade van der Linden.