DEN BOSCH / BREDA - De Provinciale Statencommissie voor Economie, Mobiliteit en Grote Stedenbeleid (EMG) is enthousiast over mogelijke gelijktijdige aanleg spoor en weg tussen Breda en Utrecht. "Nu is het doorzetten, zodat minister Eurlings deze 'missing link' in het Nederlandse spoorwegnet in zijn plannen opneemt", aldus commissielid Paul Smeulders.
Op uitnodiging van de fracties van GroenLinks en ChristenUnie-SGP heeft de commissie EMG vrijdag 29 mei kennisgenomen van de laatste ontwikkelingen rond de plannen om gelijktijdig met de verbreding van de A27, een spoorverbinding aan te leggen vanuit Breda via Gorinchem naar Utrecht en Almere.
Voordelen
De bedrijven Goudappel Coffeng en BAM Rail BV hebben berekend of er voordelen zijn bij gelijktijdige aanleg van spoor en weg. Die blijken vooral naar voren te komen als er bestuurlijk snel gehandeld wordt om aansluiting te houden bij de voorbereidingen voor de verbreding van de A27.
De commissie EMG sprak zich daarop uit het belang hiervan te willen onderstrepen. Gedeputeerde Van Nieuwenhuizen werd gevraagd mede namens de commissie tijdens de conferentie op 15 juni te Gorinchem over mogelijke aanleg van deze spoorverbinding, te pleiten voor de aanleg van een combinatie van spoor en verbrede A27 tussen Breda en Utrecht/Almere.
Doorzetten
Volgens commissielid Paul Smeulders is het standpunt van de provincie een overwinning voor GroenLinks. "GroenLinks pleit al lang voor de aanleg van een nieuwe spoorlijn Almere - Utrecht - Breda (AUB) langs de oostkant van de A27. Het is goed om te zien dat de druk steeds groter wordt om echt tot actie over te gaan! Nu is het doorzetten, zodat minister Eurlings deze 'missing link' in het Nederlandse spoorwegnet in zijn plannen opneemt."