DEN BOSCH - GroenLinks vindt het van groot belang dat ziekenhuizen, verzorgingshuizen en andere zorgcentra goed bereikbaar zijn via openbaar vervoer. Helaas heeft GS onvoldoende buslijnen bij deze instellingen gepland. Dat bleek tijdens de behandeling van de notitie 'Basisvoorzieningenniveau OV' op vrijdag 13 februari in Provinciale Staten.

In dit voorstel wordt het minimale niveau waaraan het openbaar vervoer in Brabant moet voldoen vastgeld. GroenLinks was en is ambitieuzer dan het provinciebestuur en de meerderheid van de fracties in Provinciale Staten. "Goed en bereikbaar openbaar vervoer voor iedereen blijft voor ons een speerpunt. Gelukkig is het voorstel dat we nu bespreken alvast een eerste stap in de goede richting. Maar toch vanuit GroenLinks een aantal opmerkingen over het scenario dat nu voorligt", zo sprak fractievoorzitter Johan Martens.

Geen Efteling
"Ten eerst de attractiepunten. Ik bedoel daarbij niet de Efteling of Beekse Bergen, zoals mensen op de publieke tribune misschien denken, maar de woonzorgcentra. En specifieker de maximale loopafstand van deze centra naar een bushalte. De bezoekers en bewoners van dergelijke instellingen zijn vaak op openbaar vervoer zijn aangewezen. GroenLinks vindt het van groot belang dat ook verzorgingshuizen op een minimaal OV aanbod kunnen rekenen", aldus Martens.

"Helaas heeft GS hier onvoldoende aanbod (buslijnen) ingepland. Het college geeft aan dat ze het 'piep-systeem' gaan hanteren. Met andere woorden 'Start maar met invoeren en we horen wel wie er moeite mee heeft'. De fractie van Groenlinks heeft daar grote moeite mee", aldus Martens.

Aanpak problemen
De meerderheid van de fracties in PS had daar echter geen moeite mee en volgde het standpunt van het college. Daarom drong GroenLinks er bij GS op aan op voorhand minimaal die problemen aan te pakken die zich gegarandeerd zullen voordoen. Snel en adequaat!! Gedeputeerde Annemarie Moons (PvdA) zei vervolgens toe om binnenkomende klachten serieus op te pakken en die bij de eerstvolgende nieuwe dienstregeling in december 2009 op te lossen. "Wat onze fractie betreft onvoldoende, maar helaas zat er niet meer in", verzuchtte Johan Martens na afloop.

Hij vroeg verder aandacht voor invoering van een nieuwe vorm van regiotaxi in de regio West-Brabant. Dit voorstel behelst een dienst die overal en altijd (overdag) beschikbaar is, onafhankelijk van gebiedsprofielen of aantal inwoners. "GroenLinks is een warme voorstander van deze proef. We hebben GS opgeroepen om met deze proef per 1 januari 2010 te starten. GS zag echter geen heil in deze proef."

Motie GroenLinks
Om GS toch op andere gedachten te brengen, diende GroenLinks een motie in. Tijdens de beraadslagingen bleken de andere fracties wel positief te staan tegenover deze proef. "We kregen echter niet voldoende steun van de andere fracties om de proef per 1 januari 2010 in te laten gaan. Er zouden nog teveel open vragen zijn.

Om die reden pasten we onze motie enigszins aan en droegen GS op om in de eerstvolgende commissievergadering te komen met een notitie waarin alle voor- en nadelen van de proef op een rij worde gezet. Hopelijk zijn de andere fracties dan ook overtuigd en kan de proef toch per 1 januari 2010 doorgaan."