Bijna de gehele Provinciale Staten hebben ingestemd met het voorstel van GroenLinks gedeputeerde Hagar Roijackers om de grondwaterheffing te verhogen. De provincie heeft een financiële heffing voor wateronttrekkingen boven de 150 duizend kuub. Deze heffing is afgelopen twintig jaar niet verhoogd en is niet geïndexeerd, terwijl de kosten van de provincie steeds hoger zijn om verdroging tegen te gaan.

Voor de inwoners betekent dit gemiddeld een kleine verhoging van ongeveer 2 euro per huishouden per jaar. Voor bedrijven kan dit oplopen tot enkele tienduizenden euro’s per jaar. Ook wordt nu jaarlijks de heffing geïndexeerd en in 2026 zal voor de nieuwe waterplanperiode een evaluatie plaatsvinden.

GroenLinks gedeputeerde Hagar Roijackers ‘Met de opbrengsten gaan we als provincie meer investeren in schoon water. Hoe? Met beekherstelprojecten en het verbeteren van onze natte natuurgebieden. Daarnaast doen we onderzoek naar de aanpak van verdroging’

GroenLinks fractievoorzitter Tom Ludwig is blij met de aanpassing van de Grondwaterheffing. ‘Het is een lang gekoesterde wens van GroenLinks. Grote hoeveelheden water gebruiken is spotgoedkoop, terwijl we juist in Brabant minder water moeten onttrekken om verdroging tegen te gaan’.

GroenLinks Brabant is ook blij dat de provincie samen met de waterschappen onderzoekt of ook kleinere onttrekkers onder de heffing kunnen vallen. Dit sluit aan bij de wens van GroenLinks dat de gebruiker betaalt. Nu vallen agrarische onttrekkingen en onttrekkingen onder de 10 m3 per uur(verantwoordelijkheid waterschappen) niet onder de heffing.