Afgelopen vrijdag was de oordeelsvormende bijeenkomst van de Staten over de OV-concessie van West-Brabant. Deze concessie geeft een vervoerder het alleenrecht om vanaf 2025-2035 openbaar vervoer te organiseren in West-Brabant. Veel partijen delen de mening van GroenLinks dat de voorwaarden die de provincie wil gaan stellen aan de vervoerder (het concept Programma van Eisen) te mager zijn. Het op de tocht staan van buslijnen naar kleinere kernen, de nachtbussen én het scholierenvervoer gaat de meeste partijen te ver. De Gedeputeerde houdt vol dat het flexibele mobiliteitsconcept dat daar deels voor in de plaats moet komen veel pijn zal wegnemen. Maar wij zien daar in het concept Programma van Eisen (PvE) te weinig waarborgen voor. En het OV is te belangrijk om aan de grillen van de markt over te laten. Twee insprekers (de heer Kusters uit de gemeenteraad van Baarle-Nassau en mevrouw Kaim, lid van de Raad van Bestuur van Curio (V)MBO) onderstreepten de zorgen die leven. Deze insprekers hebben – net als andere belanghebbenden – overigens ook hun zienswijze ingediend op het concept PvE.

Uiteindelijk beloofde de Gedeputeerde nog haar best te doen om zoveel als mogelijk tegemoet te komen aan de wensen, maar gaf zij aan ook gebonden te zijn door het budget. Het is kortom echt nodig bij de komende verkiezingen voor Provinciale Staten goed te kijken naar de ambities van partijen met het Openbaar Vervoer. De komende jaren moeten ook de concessies voor Midden en West-Brabant worden aanbesteed. U weet in ieder geval dat u dan bij GroenLinks goed zit.