BRABANT - Het spoorwegongeluk bij Barendrecht, waarbij vorige week twee goederentreinen en een passagierstrein waren betrokken, toont aan dat vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoorwegennet onverantwoord is. GroenLinks heeft eerder actie gevoerd om gevaarlijke transporten door de Brabantse steden aan banden te leggen. Het is ook helemaal niet nodig: we hebben toch niet voor niets een peperdure Betuweroute aangelegd?
Uit onderzoek blijkt dat de spoorbaan bij Barendrecht nog was uitgerust met een verouderd beveiligingssysteem. Dergelijke systemen zijn nog op diverse plaatsen in Nederland in gebruik, aldus de Onderzoeksraad voor de veiligheid.
Het huidige blokkeringssysteem stopt automatisch iedere trein die door rood rijdt, behalve wanneer een trein langzamer dan 40 kilometer per uur rijdt. Dat was waarschijnlijk het geval bij het ongeluk in Barendrecht. Met die 'blinde vlek' in het blokkeringssysteem zijn in het verleden ook al eens gevaarlijke situaties ontstaan. Barendrecht is een van de drukste spoorknooppunten van Nederland.
GroenLinks Brabant vindt dat minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat alles in het werk moet stellen om de transporten over het Brabantse spoor te verbieden. Erg lang hoeft dat volgens fractievoorzitter Johan Martens niet te duren. "Het alternatief, de Betuweroute, is al lang klaar. We hebben er bovendien heel veel belastinggeld in geïnvesteerd. Gebruik die verbinding dan, voordat er ernstige ongelukken gebeuren."