Ode aan het wielrennen in West-Brabant en nooit meer 'Holland' na Vuelta-debat

Tijdens het debat over de Vuelta heeft Michiel Philippart van de GroenLinks-fractie een ode gebracht aan het wielrennen in West-Brabant. Ook haalde zijn allereerste motie in zijn politieke bestaan een ruime meerderheid voor consequent woordgebruik van het woord 'Nederland' als aanduiding van ons land in plaats van 'Holland' door de provincie Noord-Brabant. DIt was naar aanleiding van de naam van het wielerfeest in Brabant, namelijk La Vuelta Holanda.

De motie kreeg steun van de voltallige oppositie, de grootste coalitiepartij VVD en een deel van de PvdA-fractie. Ondanks de tegenstem van D66 en CDA haalde de eerste motie in het politieke bestaan van Michiel het ruim. "Dit leeft sterk onder veel Brabanders en het is geweldig dat we nu een daad stellen", aldus Michiel, die content is dat hij zo'n brede steun van de Provinciale Staten kreeg. ,,Het maakt me wel trots dat ik de voltallige oppositie mee heb gekregen. Van de FvD tot CU/SGP en van 50+ tot PVV. Dat de PvdA en D66 niet meededen, is jammer, maar dat geeft wel aan dat deze coalitie elkaar ruimte geeft voor initiatieven buiten het bestuursakkoord. Dat is te prijzen en goed voor het zelfreinigend vermogen."

Michiel diende zijn motie in tijdens debat over de Vuelta, waarbij hij op het einde van zijn bijdrage de voltallige Staten en bestuur uitnodigde om in augustus 2020 'gebroedelijk en zonder politieke kleuren' op de fiets te stappen. ,,En dwars door de kerk van Breda te koersen. Het is prachtig dat die kerk onderdeel is van het parcours. Ik ben benieuwd wie er allemaal mee gaat doen in augustus."

Sport, wielrennen, verbroedert. En dat kan de politiek wel gebruiken, ook wij in deze turbulente, maar voor de provinciale democratie,  an sich prachtige, tijden. In Noord-Brabant zit wielrennen in het bloed, evenals in het oude Zuid-Brabant met Brussel als centrum. Het hoort bij ons, bij het Brabant van toen, en van nu. Voor sommigen de sport der sporten, vol heroïek, noeste arbeid en heldendom. Wout Wagtmans, Jeroen Blijlevens en Matthieu van der Poel vormen slechts een kleine greep uit de West-Brabantse wielerhelden, hoewel die laatste uit Kapellen komt, maar een beetje chauvinistische opportunisme is mij niet vreemd.

De fiets was vroeger, zeker in het armere en achtergestelde West-Brabant, een manier om letterlijk en figuurlijk uit de miserie te fietsen naar het buitengebied of een profcarrière. West-Brabant was en is de bakermat van het Nederlandse wielrennen. Daarom is het mooi dat een van de grootste rondes uit deze sport naar Brabant komt. La Vuelta Holanda… La Vuelta Holanda, Dat klinkt nou ni echt Brabants. Hoe. Is. Dit. Mogelijk? Is er vanuit Brabant überhaupt op een andere naam aangedrongen? Graag een reactie.

Het is symptomatisch voor een bredere tendens in ons land om Nederland als Holland te vermarkten, pure Brabantse cultuurloochening. La Vuelta Países Bajos, de officiële naam van Nederland, had dit minimaal moeten zijn. En dan ben ik nog mild, want La Vuelta Brabante was toepasselijker geweest dan La Vuelta Holanda. Hoe kijkt de gedeputeerde aan tegen deze stelselmatige cultuurvervlakking en hoe gaan we voorkomen dat dit ooit nog voorkomt?

Voorzitter,

De twee-na-grootste wielerronde moet niet zijn om Holland of Brabant extern te vermarkten. In 2009 kende Nederland twintig miljoen toeristen, nu veertig en in 2030 zestig. Laten we de budgetten niet zoals omschreven toespitsen op grotere bekendheid van bijvoorbeeld de Brabantse Wal, maar laten we deze marketing richten op de Brabanders zelf, op onze cultuur, dat de Brabanders er zelf massaal bij zullen zijn, en leren over ons wieler-DNA. Ik heb begrepen dat het marketingmateriaal al is gedrukt en dat straks vanuit meer dan honderd  landen de Brabantse landschappen in beeld komen met langs de gehele route het woord ‘Holanda’ op de borden en bidons en weet ik veel wat nog meer. Acht de gedeputeerde dit wenselijk? Deelt de gedeputeerde deze lijn en kan zij toezeggen zich hier voor in te zetten?

En over die budgetten gesproken, hoe zit het met risico-afdekking als budgetten overschreden worden. En mijn laatste vraag: is er nog ruimte te vinden voor wat extra Brabants promotiemateriaal? Graag een reactie. Voorzitter, ik rond af. Het wordt een prachtig Brabants wielerfeest met een verkeerde naam en verkeerde marketing, maar op de fiets is iedereen gelijk en tellen de benen en de ijzers. Ik nodig dan ook alle Statenleden en gedeputeerden uit om met mij, met zijn allen, zonder politieke, maar in Brabantse kleuren, in augustus 2020 gebroederlijk op de fiets te stappen en dwars door de kerk van Breda te koersen en de Brabanders te laten zien dat de wereld van politiek niet zo zwart-wit is als het lijkt, maar juist vele tinten groen, rood en blauw kent, ook binnen de partijen zelf.

Aangenomen motie 'Consequent taalgebruik 'Nederland'.

Tijdens het debat van over de Vuelta, de Ronde van Spanje die in augustus 2020 naar Noord-Brabant komt, is een motie van GroenLinks-sportwoordvoerder Michiel Philippart aangenomen die voorziet in dat het woord 'Nederland' altijd in plaats van 'Holland' bij initiatieven van de Provincie Noord-Brabant wordt gebruikt en dat bij initiatieven met andere partijen en overheden er al in een vroeg stadium op wordt aangedrongen op correct gebruik van de landsnaam. Ook dat hier bij de Rijksoverheid op wordt aangedrongen.