Tijdens het debat over de Vuelta heeft Michiel Philippart van de GroenLinks-fractie een ode gebracht aan het wielrennen in West-Brabant. Ook haalde zijn allereerste motie in zijn politieke bestaan een ruime meerderheid voor consequent woordgebruik van het woord 'Nederland' als aanduiding van ons land in plaats van 'Holland' door de provincie Noord-Brabant. DIt was naar aanleiding van de naam van het wielerfeest in Brabant, namelijk La Vuelta Holanda.

De motie kreeg steun van de voltallige oppositie, de grootste coalitiepartij VVD en een deel van de PvdA-fractie. Ondanks de tegenstem van D66 en CDA haalde de eerste motie in het politieke bestaan van Michiel het ruim. "Dit leeft sterk onder veel Brabanders en het is geweldig dat we nu een daad stellen", aldus Michiel, die content is dat hij zo'n brede steun van de Provinciale Staten kreeg. ,,Het maakt me wel trots dat ik de voltallige oppositie mee heb gekregen. Van de FvD tot CU/SGP en van 50+ tot PVV. Dat de PvdA en D66 niet meededen, is jammer, maar dat geeft wel aan dat deze coalitie elkaar ruimte geeft voor initiatieven buiten het bestuursakkoord. Dat is te prijzen en goed voor het zelfreinigend vermogen."

Michiel diende zijn motie in tijdens debat over de Vuelta, waarbij hij op het einde van zijn bijdrage de voltallige Staten en bestuur uitnodigde om in augustus 2020 'gebroedelijk en zonder politieke kleuren' op de fiets te stappen. ,,En dwars door de kerk van Breda te koersen. Het is prachtig dat die kerk onderdeel is van het parcours. Ik ben benieuwd wie er allemaal mee gaat doen in augustus."