DEN BOSCH/DEN HAAG - GroenLinks Brabant en een aantal plaatselijke afdelingen zijn donderdag 8 november naar Den Haag gereisd om minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat een petitie aan te bieden tegen het vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor door Brabant. De minister weigerde echter de handtekeningen in ontvangst te nemen, omdat volgens hem het aanbieden van de petitie niet zou zijn aangemeld. De leden van Provinciale Staten hebben vrijdag 9 november unaniem een motie gesteund, waarin de minister wordt opgeroepen de transporten zo spoedig mogelijk om te leiden naar Betuweroute en vaarwegen.
Voordat de delegatie van GroenLinks donderdag afreisde naar Den Haag, was er een afspraak gemaakt met een woordvoerder van het ministerie. GroenLinks heeft deze afspraak bevestigd. Bij aankomst weigerde minister Eurlings echter de handtekeningen in ontvangst te nemen. Uiteindelijk zijn de handtekeningen in ontvangst genomen door Tweede Kamerlid Wijnand Duyvendak van GroenLinks. Deze zal de handtekeningen op een 'geschikt moment' nogmaals proberen aan te bieden.
Volgens Duyvendak beschikt minister Eurlings over de bevoegdheid om het vervoer van gevaarlijke stoffen over een andere route te laten rijden, maar ontbreekt het gewoon aan 'politieke wil'. Minister Eurlings bestreed dat voor de microfoon van Omroep Brabant. Hij zei dat het 'juridisch extreem moeilijk ligt'. Verder gaf hij aan dat hij met financiële prikkels het vervoer over de Betuweroute aantrekkelijker wil maken en omgekeerd via de Brabantroute onaantrekkelijker.
6.000 handtekeningen
De petitie die minister Eurlings in ontvangst zou nemen, was ondertekend door ruim 6.000 bezorgde Brabanders en reizigers uit andere delen van Nederland die geregeld per spoor door Brabant reizen. Onder de ondertekenaars bevonden zich ook de voltallige gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders van Roosendaal.
Met de petitie wil GroenLinks de aandacht vestigen op het grote aantal goederentreinen met gevaarlijke stoffen dat dagelijks door de Brabantse steden rijdt. Uit een inventarisatie van de gemeente Tilburg blijkt bijvoorbeeld dat er in 2005 maar liefst 21.037 tankwagons met gevaarlijke stoffen de stad passeerden, waarvan 8.899 gevuld met LPG, 1.325 met ammoniak, 1 met chloor, 8.211 met benzine, 1.722 met acrylnitryl en 780 met fluorwaterstof.
Niet denkbeeldig
De gevaren van deze transporten zijn niet denkbeeldig. Op 26 juli 2007 ontsnapte Tilburg aan een mogelijke ramp toen een trein met propyleenoxide (een uiterst ontvlambare stof) bijna op een stoptrein botste. Begin deze maand (10 september) was het weer raak toen het treinverkeer tussen Rijen en Tilburg uit voorzorg een uur werd stilgelegd vanwege een lekkende container met xylenol.
In richtlijnen wordt rekening gehouden dat bij een explosie met ontvlambare stoffen mensen zich tot op driehonderd meter afstand van een ongeval in de directe gevarenzone bevinden. Bij een ongeluk waarbij giftige dampen vrijkomen, loopt de gevarenzone al snel op tot enkele kilometers. Mensen die bij het spoor wonen of regelmatig per trein reizen lopen daarbij verhoudingsgewijs het grootste risico. Uit recente gegevens blijkt daarnaast dat het aantal transporten met gevaarlijke transporten door Brabant nog steeds toeneemt. GroenLinks en de ruimt 6.000 ondertekenaars vinden deze situatie onverantwoord.
Alternatieven
In de petitie die minister Eurlings donderdag kreeg aangeboden wijzen de ondertekenaars erop dat er betere en veiligere alternatieven mogelijk zijn. Bijvoorbeeld de met veel belastinggeld aangelegde Betuweroute die speciaal is gebouwd voor goederentreinen. Enkele maanden geleden liet de minister weten dat die spoorverbinding nog niet klaar zou zijn. Het werkelijke motief is anders: op de Betuweroute gelden veel strengere veiligheidseisen, waardoor vervoerders de voorkeur geven aan (goedkoper en) transport over bestaand spoor
door het dichtbevolkte Brabant! Uit een recent onderzoek van het Nederlands Instituut voor Fysieke Veiligheid (NIFV) en TNO blijkt dat de kans op een ernstig ongeval op de Betuweroute twee keer zo laag is dan op andere spoorroutes in Nederland.
GroenLinks Brabant en de afdelingen Bergen op Zoom en Roosendaal pleiten verder voor de aansluiting van de haven van Antwerpen op de Betuweroute via een nieuwe spoorverbinding om Bergen op Zoom heen. Op die manier kan het vervoer van gevaarlijke stoffen door Brabant drastisch worden ingeperkt. Een ander alternatief is volgens GroenLinks vervoer over water. Onderzoeken wijzen uit dat de risico's daar aanzienlijk lager liggen!
Reacties
Tijdens het verzamelen kreeg GroenLinks een scala aan opmerkingen te horen van de ondertekenaars. Een greep:
- "Het is toch niet te geloven dat iedereen in Nederland heeft mee betaald aan de Betuweroute en dat de minister de Brabantse steden toch aan deze gevaren blijft blootstellen."
- "Natuurlijk teken ik die kaart. Moet er eerst een groot ongeluk gebeuren, voordat de minister ingrijpt? Als het kalf verdronken is…"
- "De afsluitdijk is destijds toch ook niet afgebouwd en daarna een jaar lang dicht gehouden voor verkeer?"
- "Als de Betuwelijn veiliger is dan het oude Brabantse Spoor, dan ben je toch geen knip voor je neus waard als je het vervoer van gevaarlijke stoffen niet naar de Betuweroute verhuist?"