Namens de fractie van GroenLinks Brabant hebben Tom Ludwig en Jade van der Linden schriftelijke vragen gesteld aan het College van Gedeputeerde Staten over laagvliegende helikopters boven Brabantse Natura 2000-gebieden.

Vorige week is er militaire oefening geweest met helikopters van de luchtmacht boven het Brabants Natura 2000-gebied het Pompveld. Uit de gemaakte beelden blijkt dat er met groot helikopter materieel is gevlogen vlak over de natuur: midden in het natuurgebied, zelfs over het rustgebied. De fractie van GroenLinks is bezorgd over dit soort oefeningen omdat ze flora en fauna ernstig kunnen verstoren.

GroenLinks wil van het College onder andere weten of zij bekend was met deze oefening. Ook wil de fractie weten boven welke Natura-2000 gebieden de luchtmacht in Brabant zo laag mag vliegen en of hier restricties aan verbonden zijn. GroenLinks vindt deze ingrijpende militaire oefeningen boven onze kwetsbare Brabantse natuur onwenselijk en is benieuwd of het College dat ook zo ziet. Daarnaast wil GroenLinks weten of het College bereid is om in overleg te gaan met de luchtmacht met als doel het aantal oefeningen boven Natura 2000-gebieden te beperken en samen met de TBO’s op zoek te gaan naar andere plekken in Brabant waar er minder hinder is voor de natuur en biodiversiteit.