BRABANT - Vrijdag 6 maart sprak de Provinciale Statencommissie voor Economie, Mobiliteit en Grote Stedenbeleid over de startnotitie 'Fiets in de versnelling'. Dit is de nieuwe provinciale fietsnota die op initiatief van Paul Smeulders (GroenLinks) wordt opgesteld.

Tijdens de behandeling van het voorstel gaf Smeulders aan dat het GroenLinks goed doet dat er met 'Fiets in de versnelling' een nieuw beleidskader met actieprogramma wordt ontwikkeld op basis waarvan acties worden uitgevoerd om fietsen te stimuleren. "Het goede eraan is dat wij om een interactief proces vroegen, zodat veel mensen de mogelijkheid krijgen om hun bijdrage te leveren. De startnotitie voorziet hierin. Precies zoals we in oktober gevraagd hebben. Dat is dus prima", aldus Paul Smeulders.

 

Gebrek aan richting

"Toch zijn we niet helemaal tevreden over de voorliggende startnotitie. Vergeleken met andere startnotities ontbreekt namelijk een inhoudelijke richting, een raamwerk met ambitieniveau. Een startnotitie lijkt me het moment bij uitstek om de bakens uit te zetten, om thema's te kiezen, maar blijkbaar is het de bedoeling dat we dat tijdens de bespreking van het basisdocument doen."

Gedeputeerde Cora van Nieuwenhuizen gaf hierop aan dat in het basisdocument nog geen inhoudelijke keuze is opgenomen: die gaat vorm krijgen in de expertgroepen. De voorliggende notitie ging vooral over het proces. Tijdens de bespreking van de notitie utilitaire fietsnetwerken in oktober, was één van de redenen dat wij als Statencommissie om een nieuwe fietsnota vroegen, dat we afwilden van de scheiding die de provincie maakt in utilitair en recreatief fietsen.

 

Tweede plaats

Paul Smeulders: "We verbazen ons opnieuw dat de fiets in deze notitie pas in de tweede plaats komt als zelfstandig vervoermiddel en bovendien als onderdeel van een vervoerketen wordt gezien. Terwijl de helft van alle verkeer sociaal en recreatief is. Dus: beschouw de fietser vooral los van het openbaar vervoer. Trek het breder! Het zou verstandiger zijn het vreemde onderscheid tussen recreatief en woon-werkverkeer achterwege te laten."

 

Gedeputeerde Van Nieuwenhuizen reageerde dat ze open stond voor het opheffen van deze kunstmatige scheiding.
In de startnotitie staat dat in Groningen en Zwolle 50 procent meer wordt gefietst dan in Brabant. Dit is deels te verklaren door de andere bevolkingssamenstelling (er wonen veel studenten), maar we kunnen niet uitsluiten dat het beleid dat we in Brabant gevoerd hebben op sommige vlakken tekort heeft geschoten. Het beleid van de provincie is bijvoorbeeld te weinig op daadwerkelijke uitvoering gericht geweest. Verder is er sprake van een verkokerde organisatie, waarbij beleid en uitvoering te sterk van elkaar zijn gescheiden.

 

Meten is weten

En om te zorgen dat we in de toekomst kunnen terugkijken of dit plan echt succes heeft gehad, moeten we weten hoeveel er nu echt wordt gefietst. Ik verwacht dan ook een nulmeting van de fietsbewegingen. Meten is weten. Gedeputeerde Van Nieuwenhuizen antwoordde dat we over een 0-meting afspraken gaan maken.

Smeulders sloot zijn inbreng af door te stellen dat we er samen voor moeten zorgen dat de visie echt ambitieus wordt. Tijdens de startbijeenkomst 'Fiets in de versnelling' van 26 januari is door de gedeputeerde en de aanwezigen een flink ambitieniveau uitgesproken over de gewenste grotere rol voor de fiets. Er zijn toen belangrijke dingen gezegd over ontvlechting, reistijdverhouding auto-fiets, veiligheid en promotie / marketing. GroenLinks vertrouwt erop die in het basisdocument terug te vinden.