Per 19 juli 2021 heeft Michiel van der Velden het voorzitterschap van GroenLinks Brabant overgedragen aan mij. Een goede aanleiding om stil te staan bij wat Michiel de afgelopen jaren voor GroenLinks Brabant heeft betekend en hem daarvoor te bedanken.

Ik ken Michiel nog niet lang maar durf wel te stellen dat Michiel een stille kracht is voor GroenLinks in Brabant. Hij heeft 10 jaar bestuurservaring bij GroenLinks, 4 jaar als bestuurslid van GroenLinks Den Bosch en 6 jaar als bestuurslid GroenLinks Brabant. Michiel heeft lange tijd de secretarisfunctie voor het provinciaal bestuur vervuld en was het laatste jaar interim-voorzitter van GroenLinks Brabant. Hij kent de achtergrond van regels en gebruiken bij GroenLinks en kent veel actieve GroenLinksers, vooral in Brabant.

In juni heeft de ledenvergadering nieuwe bestuursleden gekozen. Omdat ik van begin juni tot medio juli op Bonaire zou zijn voor ondersteuning van de woningcorporatie daar, hadden we afgesproken dat Michiel 6 weken langer aan zou blijven als interim-voorzitter. Toen we dit afspraken wisten we niet dat er in die extra 6 weken meer moest gebeuren dan op de winkel passen. Michiel was namens bestuur en leden het aanspreekpunt voor de fractie tijdens de onderhandelingen over een nieuwe coalitie en verantwoordelijk voor de afspraak die in juni was gemaakt met de leden om hen zo snel mogelijk bij te praten over het onderhandelingsresultaat.

Hij heeft dit met de rust en de bedachtzaamheid die hem eigen zijn gedaan en tot een goed einde gebracht samen met de andere bestuursleden.  Hij heeft daarnaast overdrachtsdocumenten opgesteld, zijn kennis van de ontwikkeling van de Brabantse afdelingen op papier gezet en aangegeven welke aandachtspunten er zijn. Heel comfortabel voor mij en de andere bestuursleden. Het illustreert hoe degelijk Michiel werkt en dat dat voor hem vanzelfsprekend is.  Een ware stille kracht!

We gaan hem missen – maar we mogen hem bellen. En hij stopt gelukkig niet met zijn activiteiten voor GroenLinks. Hij zit in de kandidatencommissie van Meijerijstad en werkt mee aan het verkiezingsprogramma voor Tilburg.

Michiel, dank voor je inzet voor GroenLinks Brabant, dank voor je rol in de verlenging, de afgelopen 6 weken, en ik hoop dat GroenLinks kan blijven profiteren van jouw kennis en ervaring.

Namens bestuur GroenLinks Brabant, Arnie van de Veerdonk, voorzitter.