DEN BOSCH - "Alles wat maar mis kon gaan, ging mis. Grond die te duur werd gekocht en een procedure die aan alle kanten rammelt." Dit was de belangrijkste kritiek van fractievoorzitter Johan Martens tijdens een extra commissievergadering over grondaankoop van bouwbedrijf Heijmans door de provincie. De extra vergadering was uitgeschreven op verzoek van de fractie van GroenLinks na het verschijnen van een kritisch rapport van de Zuidelijke Rekenkamer.

In dit onderzoeksrapport wordt verslag gedaan van het grondbeleid van de provincie met specifieke aandacht voor de grondaankoop van bouwbedrijf Heijmans. De gretigheid waarmee Gedeputeerde Staten, het dagelijks bestuur van de provincie bestaande uit CDA, PvdA en VVD, inging op het aanbod van Heijmans geeft te denken. Binnen twee maanden was de deal rond.

Rotte appels
Van de vijf aangekochte percelen is er maar één locatie die, eventueel, geld op gaat brengen. "Dit lijkt op het kopen van een zak appels met één heel lekkere appel en vier rotte appels. Maar omdat die ene appel er zo lekker uitziet, kopen we die vier rotte appels er gewoon even bij. Dit zou je nog als slecht koopmansgedrag kunnen betitelen. Maar de wijze waarop de aankoop is gedaan en de interne afhandeling van deze zaak door de provincie noem ik ronduit knullig", aldus Johan Martens.

"De provincie heeft verzuimd een beëdigd taxateur in te huren en bovendien nagelaten een tweede taxatie te laten opstellen, terwijl dit wettelijk wel is voorgeschreven. Vervolgens zitten de leden van GS elkaar aan te kijken zonder tot actie over te gaan. Terwijl ze nota bene zeggen dat de stukken op dit punt wel niet zullen kloppen en er gemakshalve dan maar vanuit gaan dat er wel een tweede taxateur bij betrokken zal zijn geweest", zegt Martens met stijgende verbazing. "En als klap op de vuurpijl komt er een zeer wezenlijk memo van het hoofd van de afdeling Vastgoed op onverklaarbare wijze in het dossier terecht. Dit valt niet meer recht te praten."

Informatie achtergehouden
De hele affaire kwam pas aan het licht naar aanleiding van een onderzoek door de Rekenkamer. "Maar ook toen deed GS er alles aan om deze informatie achter te houden; ze vond het althans 'niet nodig' om de leden van Provinciale Staten hierover te informeren. Wat GroenLinks betreft een blunder van de eerste orde."

Volgens GroenLinks staat vast dat Provinciale Staten helder en volledig over deze transacties geïnformeerd had moeten worden. "Zeker als een beursgenoteerd bedrijf als Heijmans grond aanbiedt. Dat is niet gebeurd. Al met al voldoende reden voor de GroenLinks-fractie om samen met andere oppositiepartijen een motie van afkeuring te ondersteunen. Een meerderheid van CDA, PvdA en VVD stemde echter tegen en gunde GS de aftocht."