BRABANT - De Statenfractie van GroenLinks heeft een voorstel ingediend om in de periode 2008 tot en met 2011 tien miljoen euro te investeren in de groene projecten in de stedelijke regio's. In de meerjarenbegroting is daarvoor nu slechts drie miljoen euro is opgenomen.

GroenLinks wijst erop dat het kabinet Balkenende in de zogeheten 'Honderd Dagen Nota' de doelstelling heeft opgenomen om voor 2013 in totaal 16.000 ha grootschalig groen aan te leggen in en om de 31 grote steden. Volgens de nota zou de aanleg door provincies en gemeentes dienen te gebeuren. Bovendien is de verantwoordelijkheid voor de taakstelling 'Groen in en om de stad' sinds 1 januari 2007 ondergebracht bij de provincies.

Een andere belangrijke overweging is volgens de fractie van GroenLinks dat in de uitwerkingsplannen voor de stedelijke regio's afspraken met de gemeentes zijn gemaakt om de uitvoering van de groene programma's gelijke tred te laten houden met de rode ontwikkelingen. Dit om te voorkomen dat de steden in Brabant aan elkaar groeien.

Ook hebben de gemeenten bij het ontwikkelen van plannen garanties nodig dat er de komende jaren ook subsidie van de provincie beschikbaar komt. Volgens GroenLinks is dat nu niet het geval.

• Deze motie van GroenLinks is verworpen door CDA, VVD en PvdA.