DEN BOSCH - Tijdens het Pact van Brakkenstein (15 maart 2000) is besloten tot sanering van de intensieve veehouderij en glastuinbouwbedrijven in kwetsbare gebieden. De financiering van dit pact gebeurt door het uitgeven van zogeheten 'ruimte-voor-ruimtekavels. Voor Noord-Brabant betekende dit dat er circa 27 miljoen euro (de opbrengst van 300 kavels) gestoken zou moeten worden in de sanering van glastuinbouwbedrijven.

In de Beleidsnota Glastuinbouw 2006 is dit vertaald in een tussendoelstelling: het vrijmaken van 11 miljoen euro om 75 bedrijven voor het jaar 2015 te saneren. Daarvoor zijn in 2006, 2008 en september 2009 in totaal drie saneringstranches opengesteld. Vooral in de laatste tranche hebben zich relatief veel glastuinbouwbedrijven aangemeld (23 bedrijven). Daarmee lijkt de beoogde tussendoelstelling, saneren van 75 glastuinbouwbedrijven, bereikt te zijn. Ook is het beschikbare bedrag van 11 miljoen opgebruikt.

Kwetsbare gebieden

Dit laat volgens GroenLinks onverlet dat er in diverse kwetsbare gebieden nog steeds glastuinbouwbedrijven liggen die gesaneerd moeten worden. Bovendien is in het kader van het Pact van Brakkenstein afgesproken dat er 27 miljoen euro zou worden uitgetrokken voor de sanering van glastuinbouwbedrijven in kwetsbare gebieden.

Ook lijkt de slechte economische situatie in de glastuinbouwsector voorlopig nog niet voorbij. De kans is dus aanwezig dat er ook in 2010 nog een aantal glastuinbouwbedrijven hun activiteiten zullen moeten beëindigen. GroenLinks is daarom van mening dat er in 2010 een vierde tranche voor de sanering moet komen.

Fractievoorzitter Johan Martens heeft naar aanleiding van bovenstaande overwegingen de volgende vragen gesteld aan Gedeputeerde Staten:

1. Bent u met ons van mening dat het van belang is dat zoveel mogelijk solitaire glastuinbouwbedrijven in kwetsbare gebieden gesaneerd moeten worden.
  2. Door de slechte economische situatie in de glastuinbouw worden meer bedrijven gedwongen, de activiteiten te beëindigen. Deelt u onze opvatting dat dit een kans is om onze beleidsdoelstelling zoals genoemd in vraag 1 te bereiken?
  3. Bent u met ons van mening dat het resterende bedrag van 16 mln (27 mln - 11 mln) hiervoor in de periode tot 2015 ingezet moet worden? Zo nee, in welke periode dan wel?
  4. Bent U bereid in 2010 een 5e tranche saneringsregeling uit te schrijven. Zo nee, wanneer dan wel?