BRABANT - De Provinciale Statencommissie Economie, Mobiliteit en Grote Stedenbeleid bespreekt vrijdag 12 september de 'Startnotitie basisvoorzieningenniveau en toetsingskader openbaar vervoer'. In deze notitie zijn drie scenario's uitgewerkt die de ondergrens van het OV-aanbod in Brabant vastleggen. Daar mag volgens GroenLinks Brabant - ongeacht het OV-gebruik - niet aan worden getornd.
In de notitie stelt Gedeputeerde Staten (GS) voor om op hoofdlijnen de huidige situatie te handhaven. GS kiest daarmee voor het minst ambitieuze scenario. De Statenfractie van GroenLinks is als initiatiefnemer om te komen tot een goed openbaar vervoer - de fractie heeft dit onderwerp reeds in 2004 op de provinciale agenda gezet - uiterst teleurgesteld over het voorstel van het provinciebestuur.
GroenLinks streeft ernaar dat in steden en dorpen twee maal per uur een bus vertrekt vanaf een halte binnen 500 meter van de woning. Ieder scenario dat onder dit meest ambitieuze scenario zit, is voor GroenLinks een zwaktebod.
Het meest ambitieuze uitgewerkte scenario biedt extra reismogelijkheden in avonduren en in de weekeinden én extra reismogelijkheden naar meer woonkernen. GroenLinks vindt het in het kader van de bereikbaarheid en leefbaarheid van kleine kernen gewenst om deze ook goed te bedienen.
Om dit doel te bereiken is de Statenfractie van GroenLinks bereid 7,5 miljoen euro extra vrij te maken op de provinciale begroting. Daarmee wordt het hogere basisvoorzieningenniveau gefinancierd zonder dat andere lijnen die buiten dit basisvoorzieningenniveau vallen, daar nadeel van ondervinden. GroenLinks Brabant stelt verder voor deze extra investering te bekostigen door minder wegen aan te leggen.