EINDHOVEN - Provinciebestuurder Paul Rüpp heeft in het Eindhovens Dagblad van vrijdag 11 januari aangekondigd dat de provincie het regionaal overleg over Eindhoven Airport opzij zal schuiven om de openingstijden van de luchthaven in de weekeinden te verruimen. Fractievoorzitter Hetty Tindemans van GroenLinks vindt dat 'dergelijk autoritair gedrag niet te dulden is'.

CDA-gedeputeerde Paul Rüpp zegt in het artikel dat hij 'zonder veto's op tafel' wil praten over de toekomst van Eindhoven Airport met het Gezamenlijk Luchthaven Omwonenden Beraad Eindhoven (Globe). Daarin zijn vertegenwoordigd de gemeenten rond de luchthaven, Bewoners Omwonenden Welschap (BOW) en Brabantse Milieufederatie (BMF).

Rüpp voegt daar echter de waarschuwing aan toe dat de provincie Globe opzij zal zetten als de uitkomst van het overleg een blokkade tot ruimere openingstijden blijft. De provinciebestuurder wil per se meer vliegruimte, omdat dit volgens hem een voorwaarde is voor de continuïteit en stabiliteit van Eindhoven Airport. Alleen met meer vlieguren in de weekeinden zou prijsvechter Ryanair bereid zijn twee vliegtuigen in Eindhoven te stationeren.

Niet te dulden

Hetty Tindemans: "Rüpp zegt dat hij met alle betrokkenen aan tafel wil, maar dan moeten ze wel doen wat hij zegt. Geen inspraak, geen veto's, gewoon akkoord gaan met de hoge heren en verder moet iedereen zijn mond houden. Hij gaat daarbij totaal voorbij aan de uitspraken van de gemeenteraden rond de luchthaven. Dergelijk autoritair gedrag van een provinciebestuurder is niet te dulden. Het wordt echt tijd dat Eindhoven een duidelijk 'nee' laat horen."

Klaas Kopinga, voorzitter van de Belangenbehartiging Omwonenden Welschap (BOW), reageert furieus op Rüpp in het Eindhovens Dagblad: "Ik vraag mij af of dit receptiepraat is of serieus gemeend. In het laatste geval is dit een regelrechte schending van de regionale overeenkomst. Wij hebben een contract getekend en daar houden wij ons aan. Dat is keihard. Rüpp hecht kennelijk geen waarde aan contact met de omgeving van de luchthaven." Volgens Koppinga lapt Rüpp ondubbelzinnige uitspraken van de raden van Veldhoven, Eersel en Best, die verruiming van openingstijden in grote meerderheid hebben afgewezen, aan zijn laars." Kopinga heeft inmiddels contact op genomen met de advocaat die mede namens de Brabantse Milieu Federatie (BMF) onderzoekt of de bestaande regionale overeenkomst kan worden opengebroken tegen de wens van de meerderheid van de Globe-partners in.

Praten over ons

Emiel Bootsma, fractievoorzitter van Best Open: "Dit kunnen we niet zo laten passeren. Wij hebben een akkoord dat loopt tot 2015. Ze praten nu over ons, niet met ons. We hebben als raad, na een zorgvuldige procedure, een uitspraak gedaan. Als Rüpp een grote vent is, dan komt hij hier wonen, aan de kop van de startbaan waar je de kerosine kunt ruiken. Maar nee, hij roept vanuit het veilige Den Bosch dat hij ons kan overrulen." Ook Bootsma overweegt een gang naar de bestuursrechter.

Medio dit jaar krijgen de provincies in Nederland de bevoegdheid om besluiten te nemen over regionale luchthavens zoals Eindhoven Airport, zowel wat betreft het civiele (Eindhoven Airport) als militaire deel (Welschap). Volgens Rüpps voorganger, Pieter van Geel, moeten besluiten over regionale vlieghavens door de regio worden genomen. "En dat is in dit geval de provincie. Die moet knopen doorhakken", zegt Van Geel in het Eindhovens Dagblad. Volgens beiden is dat nodig vanwege het grote belang van Eindhoven Airport voor de regio wat betreft verbindingen met internationale Europese centra.

Tegen uitbreiding

Hetty Tindemans: "GroenLinks is niet overtuigd van de noodzaak van verdere groei van Eindhoven Airport. Voor alle duidelijkheid: GroenLinks is niet tegen economische vooruitgang en werkgelegenheid in de regio. We zijn echter wel tegenstander van verdere uitbreiding van Eindhoven Airport, omdat tegenover extra luchtvervuiling en geluidsoverlast voor honderdduizenden inwoners van de regio Eindhoven, slechts een zeer beperkt aantal nieuwe banen staat. De uitbreiding die de luchthaven wil, is vooral gericht op uitbreiding van het aantal goedkope vakantievluchten en die staan los van de eerder genoemde werkgelegenheid en bereikbaarheid van de regio."

"Bovendien is uitbreiding van Eindhoven Airport helemaal niet noodzakelijk, aangezien binnen de huidige afspraken met de regio nog voldoende ruimte zit. Dat is wat ons betreft de maximaal mogelijke groei. Daar komt bij dat in het luchtruim boven Brabant steeds meer militaire oefenvluchten plaats vinden, doordat het ministerie van Defensie steeds meer het vliegmaterieel overbrengt naar de vliegbases in Brabant. GroenLinks vindt dat deze oefenvluchten tot een minimum beperkt moeten worden", aldus Tindemans.