Op 23 januari verscheen het rapport ‘Natuurbrandsignaal ‘23’ van het Nederlands Instituut Publieke Veiligheid (NIPV), het KNMI, de Universiteit van Wageningen (WU), de Vrije Universiteit Amsterdam (VU) en onderzoeksinstituut Deltares.

Eén van de conclusies uit dit rapport is dat natuurbranden vaker kunnen voorkomen als een gevolg van dat meer vegetatie brandbaar wordt, doordat het Nederlandse klimaat warmer en droger wordt en het aantal natuurbrandgevoelige dagen toeneemt. Ook zorgen de warmere en drogere condities ervoor dat natuurbranden intenser kunnen branden en met de huidige bestrijdingswijzen steeds moeilijker te bestrijden zijn. Door de toename van het aantal natuurbranden en de intensiteit van de branden zal de impact van natuurbranden toenamen. Er zal vaker directe en indirecte schade ontstaan zoals onherstelbare schade aan flora en fauna. De gezondheid van de mens zal vaker bedreigd worden.

GroenLinks maakt zich ernstige zorgen over de toegenomen kans op natuurbranden en de intensere branden, waardoor er veel schade kan ontstaan voor de mens, de flora en de fauna. Daarom wil GroenLinks weten hoe we deze tendens in Brabant tegengaan. Hoe we onze natuur beschermen tegen brand en hoe we branden beheersbaar houden en zorgen dat zo min mogelijk onherstelbare schade wordt toegebracht aan de mens, flora en fauna.