Tijdens de periodieke commissie inzake Mobiliteit is eens te meer duidelijk geworden dat corona een flinke streep door de rekening van het openbaar zet. Buurtbussen rijden vrijwel nergens meer vanwege het risico op besmetting van de vaak op leeftijd zijnde vrijwilligers. Buslijnen zijn fors uitgedund omdat de vraag enorm is afgenomen omdat studenten bijvoorbeeld niet meer naar school gaan. Het zet de financiering door de overheid van het openbaar vervoer onder druk en bedreigt daarmee de kwaliteit, betaalbaarheid en toegankelijkheid van het openbaar vervoer in de komende jaren.

De concessie in West-Brabant is tot nader orden uitgesteld omdat er simpelweg geen vraag is qua inschrijvingen. De gedeputeerde gaf aan dat er mogelijk een noodconcessie komt om de coronatijd te overbruggen in West-Brabant, maar dat de andere concessies in Brabant ook hoogstwaarschijnlijk vertraging gaan opleveren. Door de uitgestelde concessie is het maar de vraag of de doelstelling van 100 procent zero emissiebussen in Noord-Brabant in 2025 gehaald gaat worden. Er werd een groot voorbehoud door de gedeputeerde gemaakt omdat het mogelijk een kwestie van kiezen gaat zijn tussen schone bussen of het uitdunnen van lijnen.

GroenLinks Brabant gelooft dat het een het ander niet hoeft te bijten en dat het vooral een kwestie is van investeringen. Nu kiezen we ervoor in Noord-Brabant om veel geld te investeren in mobiliteitshubs voor gedeeld vervoer, nieuwe wegen en uitbreiding van bestaande wegen terwijl dat ook kan worden ingezet om de gevolgen van de coronacrisis voor het openbaar vervoer te verzachten. De huidige opstelling van het collegebestuur in Noord-Brabant is een vorm van niet willen in plaats van niet kunnen. De fractie blijft zich in ieder geval inzetten om zowel de buslijnen minimaal op dit niveau te houden alsook de ambitie van elektrische bussen in 2025 te realiseren.