Tijdens de behandeling van de nota Luchtvaart op 10 december in Provinciale Staten heeft de GroenLinks fractie gepleit voor een terughoudend beleid. Dit beleid biedt maximale bescherming van natuur en woon- en werkomgeving. Het vliegtuig is de meest vervuilende vorm van transport. De milieuvervuiling en geluidsoverlast van luchtvaart nemen nog steeds toe. De economische voordelen (die moeilijk hard te maken zijn), wegen hier niet tegen op.

Helaas koos de meerderheid in de staten voor een scenario waardoor uitbreiding van de kleine Brabantse luchthavens gewoon mogelijk blijft. Ook was een meerderheid voor een uitbreiding van het aantal commerciële helikopterhavens. Iets waar onze fractie absoluut geen meerwaarde in ziet. We hadden daarom een amendement ingediend om die mogelijkheid te schrappen die het echter niet haalde. Gedeputeerde Staten is wel gezwicht voor het statenbrede geluid om handhaving op geluid en milieuoverlast steviger in te steken.

Eindhoven Airport is geen onderdeel van de beleidsnota omdat het geen provinciale bevoegdheid is. Dat weerhield onze woordvoerder Johan Martens echter niet om een aantal kritische opmerkingen te maken. “Wij zijn absoluut tegen verdere groei van Eindhoven Airport. De GroenLinks fractie ziet veel meer in een goede HSL-verbinding van de regio Eindhoven”. En “aanpassing van het Globe akkoord kan alleen maar als alle partners uit de regio het ermee eens zijn”.

De GroenLinks fractie zal de ontwikkelingen rond Eindhoven Airport en de Alderstafel alert blijven volgen en waar nodig de gedeputeerde aan blijven spreken op de provinciale inzet.