Ecological Armageddon, zo kopte The Guardian. In 63 beschermde natuurgebieden in Duitsland is de insectensterfte sinds 1989 ruim 75 procent. Hoe zit dit in Brabant? GroenLinks mocht op 27 oktober geen mondelinge vragen stellen aan het College van GS. Daarom stelden we onderstaande vragen schriftelijk.

De Nijmeegse bioloog Caspar Hallmann, hoofdauteur van de insectenstudie, vergelijkt de onderzoekslocaties met Nederland: plukjes natuur tussen landbouwgebieden. Er zijn aanwijzingen dat deze massale insectensterfte samenhangt met het gebruik van landbouwgif. En verband houdt met het verdwijnen van weide- en akkervogels. Bovendien hangt 80 procent van de bestuiving van onze gewassen af van insecten. De Tweede Kamer weigert hierover in debat te gaan, zo bleek deze week. Erg jammer, juist nu we weer een kersverse minister van Landbouw hebben.

Meer over landbouwgif. Brussel maakt geen eind aan het omstreden glyfosaat. In 45% van de Europese landbouwgrond wordt glyfosaat aangetroffen. De onderzoekers adviseerden juist dat het niet verstandig is om de Europese toelating van glyfosaat te verlengen.

GroenLinks heeft daarom de volgende vragen aan het College van GS:

1. Hebt u kennis genomen van deze studies?

2. Bent u bereid initiatief te nemen tot een studie naar de Brabantse situatie ten aanzien van insecten, dan wel de bestaande soortenmonitoring uit te breiden met enkele insectensoorten (bijvoorbeeld gewasbestuivers en insecten die behoren tot het voedsel van weide- en akkervogels)?

3. Wat weten we van glyfosaatgebruik in Brabant? En van gehaltes in de Brabantse landbouwbodems? Bent u bereid het initiatief te nemen tot onderzoek hiernaar, of daar bij partners op aan te dringen?

4. Op welke manieren stimuleert u gifvrij agrarisch landgebruik in Brabant?

5. Bent u bereid om in uw gesprekken met Brussel en Den Haag over agrofood niet alleen de economische, maar ook de ecologische aspecten van agrarisch landgebruik te bespreken en te refereren aan de genoemde studies?