Op 3 december stond in de Brabantse Staten het beleidskader gezondheid op de agenda. GroenLinks is blij dat door het aannemen van dit beleidskader, gezondheid hoger op de provinciale agenda komt. Echter GroenLinks was ook kritisch, niet alle kansen worden benut om grote stappen te zetten naar een gezonder Brabant.

Wat GroenLinks betreft zou gezondheid altijd op de eerste plaats moeten staan. We zijn dan ook blij dat gezondheid hoger op de agenda komt te staan. Wel valt het huidige beleidskader de fractie van GroenLinks tegen. Het is nog niet concreet en de invulling vanuit alle begrotingsprogramma’s moet nog volgen. Toch zijn we blij dat we met dit beleidskader de ambitie uitspreken om drie gezonde levensjaren erbij voor iedere Brabander te realiseren in 2030. Om de invulling van het beleidskader aan te scherpen en te zorgen dat Provinciale Staten beter in positie komt, dienden GroenLinks samen met andere partijen vier moties in. Twee moties werden aangenomen. Hierdoor zal luchtkwaliteit opgenomen worden in de gezondheidsmonitor en zal Provinciale Staten jaarlijks een totaaloverzicht met doelstellingen en indicatoren ontvangen zodat we de voortgang en invulling van het beleidskader gezondheid kunnen overzien.

Het is geen geheim dat voor GroenLinks het beleidskader veel verder had mogen gaan, dit heeft Statenlid Jade van der Linden duidelijk onderstreept in de vergadering. We zien in Brabant dat het streven naar economische groei de gezondheid van onze omgeving in de weg zit en dat verantwoordelijkheid omtrent gezondheid vaak wordt doorgeschoven naar andere organen, zodat we zelf zo min mogelijk hoeven te laten. We hopen dat dit beleidskader ervoor gaat zorgen dat we binnen alle programma’s gezonde keuzes gaan maken. Want mooie, maar lege zinnen in het beleidskader zorgen niet voor de gezondheidswinst die de Brabanders verdienen. Gezond Brabants beleid en uitvoering zijn nodig om een gezonde leefomgeving met schone lucht, water en bodem te realiseren. Er is nog ontzettend veel werk aan de winkel, maar het beleidskader is een stap in de goede richting.