Met een divers GroenLinks-gezelschap hebben we op de fiets het Markdal verkend, om tijdens de tocht de kansen en de bedreigingen voor het gebied uitgebreid te bespreken. Sietzke Schokker (raadslid Breda) geeft aan wat de uitbreidingsplannen van Vitalis voor de Klokkenberg betekenen voor de omgeving. Omdat de plannen negatief ingrijpen op het culturele erfgoed, heeft de Statenfractie nog maar enkele maanden geleden tegen de plannen en de wijziging van de verordening ruimte 2012 gestemd.

De Klokkenberg is in eigendom van een partij die het rijksmonument in ere wil herstellen en wil aanpassen om er senioren te laten wonen. Maar om genoeg volume te hebben - bedoeld wordt om de ontwikkeling te kunnen betalen - wil men de historisch boskamers ook bebouwen met appartementsgebouwen van 3,5 woonlaag (12 meter hoog). Dat vinden wij een verkeerde ontwikkeling. Wij zijn tegen de bebouwing van de boskamers omdat niet alleen het hoofdgebouw, maar ook het omringende landschap tot het culturele erfgoed behoort.

Tijdens de lunch, een inspirerend verhaal van Sjef Langeveld (voorzitter platform Markdal) over de toekomstige ontwikkelingen in het gebied aan Nederlandse en Belgische zijde van het riviertje. Het platform benadert en bindt belanghebbenden op verschillende gebruikersniveaus en wil de blokkade wegnemen die jarenlang een opbouwende dialoog en veranderingen in de weg stond. Door het samenbrengen van zoveel mogelijk belanghebbenden worden alle opties en wensen in een vroeg stadium gehoord. Het platform stelde samen met Staatsbosbeheer een bidbook op. Dat bidbook beoogt de realisatie van de Ecologische Hoofdstructuur (EHS) en de Kader Richtlijn Water in het gebied. Een prachtig voorbeeld van een 'nieuwe aanpak' voor duurzame gebiedsontwikkeling.