De GroenLinks-fractie ondersteunt de ontwikkelingen rondom het station van Eindhoven, Fellenoord, van harte. De stedelijke verdichting rondom een openbaar vervoersgelegenheid is precies de weg waar we naartoe moeten. Niet alleen een infra- en kantoren gebied, maar een hotspot waar alles samenkomt, wonen, werken, reizen en recreëren. De wensen en bedenkingen op dit onderdeel van het dossiers zijn dan ook beperkt voor onze fractie, en wij zijn overtuigd van de nut en noodzaak van het oprichten van een BV en zien ook geen bezwaren in de Samenwerkingsovereenkomst. Complimenten dus aan Gedeputeerde Staten (GS) voor de stevige steun voor dit project.  

De reservering door de provincie van 28,1 miljoen euro steunen wij dan ook voor de benodigde afdekking risico grondexploitatie en dekking van 50 procent van het tekort. GroenLinks wil er een tweetal zaken uitlichten, namelijk de garantie van de sociale huurwoningen van minimaal 30 procent en de verdere risico’s van de provincie. Om met het eerste te beginnen. 30 procent vinden wij een goede verdeling tussen privaat en sociale huur. Kan GS garanderen dat dit niet naar beneden zal worden bijgesteld als in de komende twee decennia nieuwe financiële realiteiten aan het licht komen die de businesscase er minder rooskleurig uit laten zien? Dit is voor mijn fractie van groot belang en zouden de steun van de provincie aan dit project hier dan ook voorwaardelijk aan willen maken. In de themabijeenkomst is toegezegd dat de 30% sociale huur een KPI (kritieke prestatie indicator) is en mocht deze wijzigen Provinciale Staten (PS) direct geïnformeerd worden.

Dat geldt ook voor eventuele extra financiële vragen. Dat was het tweede punt wat we hebben aangegeven we lezen bijvoorbeeld in het Statenvoorstel dat  de financiële risico’s zijn gelegen in hogere kosten van de gebiedsontwikkeling dan wel lagere opbrengsten vanuit de grondexploitatie. Het risico op lagere opbrengsten vanuit de grondexploitatie is o.b.v. de risicoanalyse berekend op 30.1 mln. De provincie staat gedurende de looptijd van deze opgave (tot 2045 nu voorzien) voor 50% aan de lat om deze risico’s af te dekken, indien deze niet zijn beheerst of voorkomen. De vraag was: Is het risico met het aannemen van dit voorstel nooit groter dan die 30,1 miljoen euro? Dat is nu nog niet aan te geven maar ook dan komt direct terug naar PS en de gemeenteraad van Eindhoven. In de bespreking kwamen vooral de risico’s aan bod waarbij we als GroenLinks nogmaals hebben aangegeven dat Fellenoord met 7500 woningen in de nabijheid van het station een hele mooie kans is voor Eindhoven.