De fracties van de PvdA en GroenLinks in Noord-Brabant maken zich zorgen over onze spoorwegen. Daarom hebben we vragen gesteld aan het provinciebestuur. Dit doen we na een brief van de regering en een belangrijk rapport over hoe veilig en sterk het Nederlandse spoor is.

Waarom zijn we bezorgd?

De wereld is onzekerder geworden. Door oorlogen en digitale aanvallen (cyberdreigingen) is de kans op sabotage of grote incidenten in Europa groter. Onze belangrijke voorzieningen, zoals het spoor, moeten hiertegen kunnen. Dit noemen we weerbaarheid. Een recent rapport laat zien dat ons spoor op dit moment niet sterk genoeg is om goed te blijven werken als de dreiging toeneemt. Tegelijkertijd moet Nederland, omdat we bij de NAVO horen, militaire transporten van bondgenoten snel kunnen laten doorreizen. Dit grootschalig militaire vervoer neemt toe.

Het grote probleem: 

Ons spoor is nu vooral gericht op efficiëntie en niet op dit soort militaire of crisissituaties. Ook zijn sommige spoortrajecten te smal en bruggen niet sterk genoeg. Het rapport waarschuwt ook dat één enkele militaire trein het gewone verkeer op een spoorlijn wel drie uur lang kan stilleggen. Als er meer militaire treinen rijden, komt het normale treinverkeer bijna stil te liggen. Om het spoor sterker te maken én meer militaire treinen aan te kunnen, is minimaal 600 miljoen euro nodig voor aanpassingen.

Wat heeft Brabant hiermee te maken?

Noord-Brabant is erg belangrijk voor dit spoorverkeer. We hebben veel belangrijke spoorlijnen, overslagplekken en militaire terreinen. De besluiten die Den Haag nu gaat nemen, hebben daarom grote gevolgen voor onze infrastructuur, de inrichting van onze provincie en ons milieubeleid, bijvoorbeeld over stikstof en natuur. 

De PvdA en GroenLinks willen daarom van het college weten hoe ze omgaan met deze grote landelijke plannen.

We willen weten:

  • Werd de provincie betrokken bij het onderzoek naar de kwetsbaarheid van het spoor?
  • Wordt er van Noord-Brabant verwacht dat we meebetalen aan die investering van 600 miljoen euro?
  • Hoe zorgt het provinciebestuur ervoor dat wij, de volksvertegenwoordigers, op tijd worden geïnformeerd over de plannen, ook al valt veel informatie onder geheimhouding?

We vragen om inzicht in:

  • Welke specifieke zwakke plekken (knelpunten) kent de infrastructuur in Brabant, zoals de spoorlijn ‘de Brabantroute’ of de aansluitingen met Duitsland en België?
  • Hoe zorgt het provinciebestuur ervoor dat het sterker maken van het spoor niet leidt tot extra schade aan onze kwetsbare natuurgebieden?
  • Zorgen deze investeringen ook meteen voor meer duurzaamheid van het spoor, bijvoorbeeld door het gebruik van schone materialen?

Fiona Bijl (PvdA):

“De plannen om het spoor te versterken zijn noodzakelijk, maar ze raken direct aan de leefbaarheid en onze Brabantse plannen voor natuur en ruimte. Wij willen dat de provincie actief meepraat om te zorgen dat de stem van onze gemeenten en burgers zwaar meetelt bij deze ingrijpende keuzes.”

Jade van der Linden (GroenLinks):

“Veiligheid is belangrijk. Maar als we het spoor aanpassen, mag dit niet ten koste gaan van onze natuur en het milieu. We moeten slim investeren, zodat de verbeteringen ook goed zijn voor een duurzame toekomst.”