Demonstratie stakende buschauffeurs bij het Provinciehuis in Den Bosch op maandag 30 april

Op maandag 30 april vanaf 10.00 uur komen ca 250/400 buschauffeurs demonstreren bij het Provinciehuis in Den Bosch. Dit in verband met de landelijke staking in het streekvervoer op 30 april en 1 mei. Sjo Smeets woordvoerder Mobiliteit van de GroenLinks Statenfractie: “Zij willen hun ongenoegen uiten bij VVD-gedeputeerde van der Maat over de werkomstandigheden zoals de hoge werkdruk, te korte (plas-)pauzes, te krappe rijtijden en onveilige situaties die daaruit ontstaan. De Provincie Noord-Brabant verleent de concessies voor het openbaar vervoer in Brabant en heeft een belangrijke rol bij het opstellen van de voorwaarden aan de vervoerders.”

Op 19 januari van dit jaar heeft de Statenfractie van GroenLinks nog vragen gesteld aan VVD-gedeputeerde Christophe van der Maat over de sociale veiligheid op de bussen in Brabant. Dat heeft ertoe geleid dat mede op initiatief van GroenLinks medio juni een Rondetafelconferentie over de veiligheid op de bussen wordt georganiseerd bij de Provincie Noord-Brabant. Sjo Smeets vervolgt: “De marktwerking in het openbaar vervoer gaat ten koste van de dienstverlening aan de reizigers. Zij hebben dagelijks te maken met vertragingen, rituitval en het missen van aansluitingen. Daarnaast zijn de werkomstandigheden en de sociale veiligheid van de buschauffeurs ten gevolge van de marktwerking verslechterd.”