Op de themadag van 20 januari hebben we het concept beleidskader Wonen en werken besproken. De prognoses binnen Brabant zijn dat we 13.000 extra woningen nodig hebben vanuit de bevolkings- en huishoudensgroei. Daarnaast zou er 900 tot 1250 hectare aan bedrijventerreinen nodig zijn. Maar hoe gaan we dat realiseren als er schaarste is in de ruimte om dit te doen?

Om te besluiten wat we waar doen zijn er 5 regels opgesteld:

1. Water- en bodemsysteem zijn leidend
  2. Schoner, gezonder en veiliger
  3. Meervoudig ruimtegebruik
  4. Afwentelen voorkomen naar toekomst of andere opgaven
  5. Gebied centraal.

Vanuit deze 5 spelregels worden beleidskeuzes gemaakt. Voor wonen en werken zijn de keuzes.

Goed wonen voor iedereen met aandacht voor duurzame verstedelijking en vanuit kwalitatieve vraag. Ruimte voor werken met aandacht voor zorgvuldig en duurzaam ruimtegebruik, de juiste bedrijven op de juiste plek en sturen op regionale meerwaarde, clustering van grootschalige logistiek en beleid datacentra, toplocaties en als laatste aandacht voor retail.

Op de gemaakt keuzes mochten we input geven. Voor wat betreft wonen is het beleid en de noodzaak tot duurzaam bouwen duidelijk. Alle woontypen worden benoemd waardoor er aandacht is voor flexwoningen, sociale woningbouw, inbreiding voor uitbereiding e.d. Hiervoor zijn al afspraken gemaakt met de gemeenten.

Vandaar dat we ons gericht hebben op het beleid rondom werken. Goed dat er beleid komt voor datacentra en XXL logistiek aangezien voor deze ruimtevragers geen plek is binnen Brabant. Daarnaast hebben we aangedrongen op werken in de buurt van wonen. Ook bij werken zullen er keuzes gemaakt dienen te worden over welk soort werkgelegenheid passend is. In de discussie kwam vooral de optie om bij bedrijventerreinen ook de hoogte in te gaan en vooral gebruik te maken van combinaties van functies zoals zonnepanelen op de daken.