De Commissaris van de Koning heeft gehoor gegeven aan het moreel appèl van de Statenfractie van GroenLinks over de opvang van vluchtelingen uit Griekenland. Nederland heeft in Europees verband afgesproken om 3800 vluchtelingen uit de Griekse regio op te vangen, maar heeft net een kwart hiervan onderdak verschaft. Commissaris Van de Donk heeft toegezegd dit probleem onder de aandacht te brengen van staatssecretaris Dijkhoff van vluchtelingenzaken.

GroenLinks Brabant verzocht de Commissaris van de Koning in een open brief om vluchtelingen in Griekenland, die onder erbarmelijke omstandigheden een koude winter het hoofd moeten bieden, weer hoop te geven. De Commissaris gaf aan dat hij de zorgen van GroenLinks begrijpt en het signaal zal overbrengen aan de staatssecretaris, maar dat hij als rijksheer niet in de positie is om formeel op het beleid van het ministerie te reageren. GroenLinks is blij met deze verantwoordelijke reactie van de Commissaris van de Koning. GroenLinks Brabant hoopt dat de vluchtelingen die in Griekenland verblijven, en zij die gelukkig al opvang hebben gevonden in deze provincie weer zicht kunnen krijgen op een toekomst.

Huisvesting statushouders
De provincie Brabant is vooruitstrevend in de aanpak van de opvang van vluchtelingen. Mede na aandringen van GroenLinks heeft de provincie in 2016 concrete afspraken gemaakt met alle Brabantse gemeenten om zich op regionaal niveau in te zetten voor opvang, huisvesting en werkgelegenheid voor vluchtelingen en statushouders. Nu de stroom vluchtelingen is afgenomen is de behoefte aan noodopvang een stuk kleiner geworden. Aandacht moet nu uitgaan naar de huisvesting van statushouders. Daarmee lopen diverse gemeenten in Brabant achter. GroenLinks zal zich op provinciaal en gemeentelijk niveau inspannen om er mede voor te zorgen dat de taakstelling huisvesting statushouders goed en snel wordt uitgevoerd. Goede huisvesting is voor iedereen, of je al langer hier woont of pas net in Nederland bent gearriveerd, een voorwaarde voor goede integratie in de samenleving.

Snelle opvang vluchtelingen noodzakelijk
Het belang van spoedige opvang van vluchtelingen uit de Griekse tentenkampen bleek onlangs nog. In kamp Moria op Lesbos zijn vorige week twee vluchtelingen overleden. Enkele dagen geleden werd één van hen, een 46-jarige Syriër dood aangetroffen in zijn tent. Hij zou zijn overleden aan koolmonoxidevergiftiging, veroorzaakt door een geïmproviseerde kachel.