DEN BOSCH - De treinen die sinds eind 2007 als proef drie nachten per week over het Brabantse spoor rijden, hebben toekomst. Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant schrijven in een voorstel over het vervolg van het experiment dat de NS vanaf eind 2010 twee van de drie nachten kostendekkend kan en wil rijden. Het aantal reizigers is gemiddeld hoger dan verwacht en groeit.

Voor GroenLinks is de meerwaarde van het nachtnet hiermee voldoende aangetoond. Het nachtnet draagt bij aan de kwaliteit van het voorzieningenniveau in Noord-Brabant, zeker in vergelijking met dat in de Randstad. De nacht van vrijdag op zaterdag en van zaterdag op zondag is druk genoeg. Alleen voor de nacht van donderdag op vrijdag blijft vanwege lagere opbrengsten waarschijnlijk overheidsbijdrage nodig.

Volgens Paul Smeulders van de Brabantse Statenfractie van GroenLinks is het te vroeg om te zeggen of de provincie een structurele bijdrage aan het nachtnet moet leveren. Dat zal tijdens de onderhandelingen met de NS moeten blijken. Wat voor GroenLinks vooropstaat is dat de treinen drie nachten per week blijven rijden.

Smeulders: "Nu moeten we ervoor zorgen dat het nachtnet een succes blijft en waar mogelijk wordt vergroot. We streven daarom naar de optimalisatie van de dienstregeling, inclusief uitbreiding van het nachtnet naar andere steden. Het doet ons daarom bijzonder goed dat ons pleidooi voor verdere uitbreidingen naar Helmond - Venlo en Oss - Nijmegen nu wordt onderzocht."