Deze week zijn tal van Brabantse bedrijven op handelsmissie naar Jiangsu in China, met steun van de provincie.  Internationaal zaken doen, daar zijn wij Brabanders goed in. Veel bedrijven opereren al succesvol in het buitenland. En we kennen nog veel meer leuke innovatieve bedrijven die vanuit de provincie best een steuntje verdienen over de grenzen. Maar niet deze.

Doorvragen bij het provinciebestuur leert ons namelijk dat hier bedrijven zijn afgereisd die allemaal actief zijn ‘in de kippen- en varkensketen’. En dan niet bepaald onze Brabantse biologisch boeren. Nee, het zijn de grote jongens. Is ons provinciebestuur dan helemaal doof voor de geluiden uit onze samenleving? Alsof onze intensieve veehouderij hier niet genoeg aanricht in het vervuilen van lucht, water en bodem, het uitstoten van fijnstof en ammoniak en het verspreiden van ziekmakers. De handelsmissie effent in Jiangsu doodleuk de weg naar Chinese megastallen en mestfabrieken, naar Brabants model. De meegereisde industrie adviseert en bouwt graag mee. In het dichtbevolkte Brabant mag er dan luidkeels protest klinken vanuit omwonenden, in China zijn ze vast zo kritisch niet. Maar is dat echt wat we willen? Zijn we dan helemaal onze moraal verloren? Vanuit Provinciale Staten zullen wij ons hiertegen blijven verzetten. Geen megastallen in Brabant, en ook niet daarbuiten!