Op 6 december werd de Brabantse Aanpak Stikstof gepresenteerd. Het is het pakket maatregelen waarmee de provincie de natuur wil beschermen en tegelijkertijd weer ontwikkeling wil toestaan voor bijvoorbeeld woningbouw. GroenLinks vindt met name de borgingen voor natuurherstel belangrijk.

De Brabantse Aanpak Stikstof is een doorvertaling van het eigen provinciale stikstofbeleid, dat in 2017 in gang gezet is, en de provinciale uitwerking van de adviezen van de commissie-Remkes (‘Niet alles kan’). Daarbij wordt gekeken naar generieke maatregelen om de stikstofdepositie omlaag te krijgen en de bouw weer op gang te helpen. En naar een gebiedsspecifieke aanpak, waaronder de vrijwillige uitkoop van bedrijven die veel stikstofverbindingen uitstoten in een gebied van 5 kilometer rond Natura 2000-gebieden in Brabant. Rond die gebieden ontstaat dan een bufferzone waarin het waterpeil omhoog gaat en gebruik van pesticiden wordt afgebouwd. Fractievoorzitter Hagar Roijackers: “Hiermee kan de Brabantse natuur eindelijk op adem komen. De kraan gaat dicht daar waar het effect gaat hebben om onze mooie natuurgebieden te beschermen.” Mocht na een jaar blijken dat de stikstofneerslag op Natura2000 niet naar beneden is gegaan, dan kan de provincie strenger ingrijpen.

GroenLinks is blij met het samenhangende, robuuste en stevige pakket. Zo wordt er ook gekeken naar de samenhang met ander provinciaal ruimtelijk beleid (ruimte voor ruimte, leegstand). Daarmee kunnen slimme verbindingen worden gemaakt om ‘verrommeling’ en verdroging in het buitengebied tegen te gaan en om meer woningbouw en duurzame energie te realiseren.

Bovenal gaat de Brabantse Aanpak Stikstof, met steun van GroenLinks, precies doen wat bij de rechter afgedwongen moest worden: actieve natuurbescherming. Statenlid Tom Ludwig: “Nu komt er actie en wordt er serieus werk gemaakt van het in stand houden en verbeteren van onze beschermde natuurgebieden. Bovenal zijn we er blij mee dat we onszelf binden aan een langjarige dalende stikstofneerslag op natuurgebieden.” Concreet noemt hij het opkopen van bedrijven die veel stikstof uitstoten rondom natuurgebieden en het versnellen van natuurherstel binnen en rondom onze beschermde Natura 2000-gebieden.

In de komende jaren krijgen onderdelen van het pakket nog een concrete uitwerking. GroenLinks blijft scherp op de uitwerking en doorwerking daarvan voor de brede maatschappelijke belangen en op de daadwerkelijke daling van stikstofuitstoot.