Bij de begroting diende GroenLinks de motie Noord-Brabant Regenboogprovincie in, waarin Provinciale Staten werden opgeroepen om te laten zien dat Brabant werkelijk werk maakt van de sociale acceptatie, veiligheid en zichtbaarheid van LHBT’ ers. En dat dit hard nodig is blijkt natuurlijk voortdurend uit allerlei signalen.

Mensen die in elkaar worden geslagen zoals onlangs weer in Tilburg, jongeren die niet meer voor hun geaardheid uit durven komen op school en ga zo maar door. In het debat vroeg GroenLinks eerst om een hoofdelijke stemming om ieder Statenlid kleur te laten bekennen. Dat bleek een brug te ver. Al snel bleek dat een aantal fracties best wel moeite hadden om zich achter de motie te scharen. Uiteindelijk werd met de weifelende fracties (VVD voorop) overlegd over een aanpassing aan de motie en werd deze bijna unaniem aangenomen. Alleen de PVV stemde tegen.

Het eindresultaat is nu wel dat Brabant zich gaat profileren als Regenboogprovincie en zich schaart bij Drenthe, Limburg, Flevoland, Gelderland en Groningen. Hopelijk volgen andere provincies snel.